علما و تقویت مشارکت زنان در انتخابات آینده کشور

موسسه ودان به همکاری بنیاد آسیایی به کمک مالی دفتر انکشاف بین المللی انگلستان DFID کارگاه دو روزه ای را تحت عنوان« تقویت اشتراک سیاسی زنان وازدیاد زمینه های گفتمان در مورد انتخابات 1393 و 1394  افغانستان» در کابل برگزارکرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این نشست که به تاریخ 14 هم و 15 میزان در هوتل انترکانتیننتال کابل برگزار شده بود بیش از 60 تن از ملا امامان مساجد شهر و ولسوالی های کابل، برخی از فعالان جامعه مدنی وشمار از زنان فعال حقوق زن اشتراک کرده بودند.

شمس الحق هاشمزی مسئول موسسه ودان میگوید که هدف از برگزاری این کارگاه دو روزه استفاده از نفوذ ملا امامان مساجد برای تشویق مردم وزنان جهت افزایش نقش زنان در روند انتخابات میباشد.

وی می افزاید« هدف این است که ملا امامان از طریق مساجد ومنابر به مردم برسانند که انتخابات حق مسلم همه گی است، تنها راه انتقال مشروع سیاسی فقط انتخابات است، اشتراک زنان در انتخابات در تمام کشورهای اسلامی مروج است، بنابراین زنان مطابق ارزش ها وروش های اسلامی به انتخابات اشتراک نمایند».

به قول آقای هاشمزی این برنامه برای 34 ولایت کشور در نظرگرفته شده است که ازکابل آغاز شده وبه ترتیب به تمام 33 ولایت دیگر تطبیق خواهد شد.

قاری سید عبدالصمد مدیرعمومی مساجد شهرکابل باورمند است که اصل انتخابات در متون وآموزه های اسلامی موجود است، بنابراین زنان شرعا حق دارد که در روند انتخابات نقش بازی کنند.

وی میگوید« مردم متدین افغانستان به علمای دینی شان اعتقاد دارند بنابراین علما در آگاهی مردم نقش اساسی دارند ومیتوانند مردم وبخصوص خانم ها را درمشارکت در انتخابات تشویق وترغیب نمایند».

به باور وی در مناطق که مصوینت وامنیت وجود دارد زنان با رعایت حجاب اسلامی میتوانند بدون هیج نوع ممانعت شرعی در روند انتخابات مشارکت وسیعی داشته باشند.

سایت های مخصوص خانم ها برای اخذ کارت های رایدهی ومشارکت خانم ها در روزانتخابات نیز میتواند برای حضور بیشتر زنان کمک نماید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *