نگرانی سازمان ملل از درگیری‌ها در مصر

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل از درگيری‌های مرگبار اخير در قاهره پايتخت مصرکه دست‌کم ۵ کشته به جا گذاشت، ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مارتين نسريکی، سخنگوی سازمان ملل گفت : دبير کل سازمان ملل روز جمعه( ۱۲ میزان) بر ضرروت برگزاري اعتراضات مسالمت آميز و نيز اهميت رعايت حق برگزاری تجمعات و همچنین تعهد مقامات به عدم توسل به خشونت تاکيد کرد.

سخنگوی سازمان ملل همچنين گفت که دبير کل اين سازمان نگرانی خود را از خشونت‌های جدی وافزايش ناآرامي‌ها در مصر ابراز داشت.

اين واکنش سازمان ملل ساعاتی پس از کشته شدن دست‌کم ۵ نفر و زخمی شدن ده‌ها تن ديگر در درگيری‌ها ميان نيروهای امنيتی و هواداران محمد مرسی رئيس جمهور برکنار شده مصر در قاهره ،صورت گرفت.

هزاران نفر از فعالان اخوان المسلمين و هوادارانشان، پس از نماز جمعه (۱۲ میزان) در اعتراض به اقدامات سرکوب‌گرانه ارتش مصر که در ماه جولای مرسی را قدرت برکنار کرد، تظاهرات کردند.

نسيرکی خاطر نشان کرد: دبير کل سازمان ملل بر ضرروت يک فرآيند سياسی، احترام کامل به حقوق بشر حتی برای آن دسته از افرادی که در زندان‌ها هستند و برقراری وضعی قانونی به‌عنوان مبنايی برای گذار مسالمت آميز و دموکراتيک تاکيدکرد.

هواداران مرسی قصد دارند تا روز يکشنبه( ۱۴ میزان) در سال‌روز جنگ ميان اسرائيل و مصر در سال ۱۹۷۳ تظاهرات بيشتری برگزار کنند.

مصر پس از آن که عبدالفتاح السيسي فرمانده ارتش مصر در تاريخ سوم جولاي مرسي را از قدرت برکنار کرد، قانون اساسي را به حال تعليق در آورد و پارلمان را منحل کرد، صحنه ناآرامي است.ارتش مصر همچنين عدلي محمود منصور رئيس ديوانعالي قانون اساي را به عنوان رئيس جمهور موقت منصوب کرد.

دولت عدلی منصور، رئيس جمهور موقت مصر که ارتش آن را منصوب کرد، سرکوب هواداران مرسی را آغاز و بيش از دو هزار نفر از اعضای اخوان المسلمين از جمله محمد بديع، رهبر اين گروه را بازداشت کرده است. بديع ۲۰ اگوست بازداشت شد.

پس از آن که نيروهای پوليس در عمليات مرگبار ۱۴ آگوست به اردوگاه‌های معترضان حمله بردند، در يک هفته درگيری شديد ميان هواداران مرسی و نيروهای امنيتی حدود يک هزار نفر کشته شدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *