کرزی: ادامه حضور امریکا منوط به رضایت همسایگان است

رئیس جمهور کرزی تأکید کرد که ادامه حضور امریکا و ناتو در افغانستان منوط به توافق ملت این کشور و رضایت همسایگان است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حامد کرزی در مصاحبه با تلویزیون “سی سی تی وی” چین بیان داشت: ادامه حضور امریکا و ناتو در افغانستان زمانی مقدور است که ملت افغانستان با آن موافقت کرده و همسایه‌های ما نیز آن را بپذیرند.

رئیس جمهور کرزی تصریح کرد: افغان‌ها یک ملت با افتخار بوده که در گذشته حضور خارجی‌ها را در کشور خود نپذیرفته‌اند اما این‌بار ملت افغانستان به خاطر مبارزه علیه تروریسم و همچنین مظالمی که طالبان بر مردم روا داشتند، از حضور جامعه جهانی استقبال کردند.

کرزی افزود: مردم افغانستان می‌خواهند که کشورشان روی پای خود ایستاده و همانند سایر کشورها از خود نیرو داشته و فرزندان خود آنان امنیت را تأمین کنند.

وی تاکید کرد: به رغم آن که حضور ناتو، امریکا و در مجموع جامعه جهانی در افغانستان مفید واقع شده اما متأسفانه این حضور نتوانسته است در مبارزه با تروریسم در افغانستان و منطقه مؤثر واقع شود.

کرزی تصریح کرد: مبارزه جامعه جهانی علیه تروریسم در افغانستان مؤثر نبوده و متأسفانه باعث افزایش تلفات غیرنظامیان شده است.

رئیس جمهور کشورمان در خصوص بازگشت مجدد طالبان به قدرت گفت: ناممکن است که این گروه دوباره به قدرت برسد.

کرزی در توضیح این مطلب افزود: افغانستان امروز، نسبت به گذشته خیلی متفاوت است، حدود 8 میلیون کودک به مکتب می‌روند که حدود 34 تا 40 در آنان دختران تشکیل می‌دهند.

وی همچنین گفت: جامعه امروزی افغانستان مسیر زیادی را پیموده است، طالبان هیچ ارمغانی برای افغانستان نمی‌آورد، بنابرین، نه طالبان توان برگشت به قدرت را دارند و نه هم حضور آنان به صلاح این کشور است.

کرزی بار دیگر طالبان را خطاب قرار داد و گفت: آنانی که فرزندان این خاک هستند حق دارند برگردند و بخشی از کشورشان شوند و در رفاه و رستگاری کشور خود سهم بگیرند.

رئیس جمهورکرزی بیان داشت: طالبان می‌توانند از مجراهای قانونی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده است در دولت سهیم شوند،  به گفته وی، اگر طالبان به قانون اساسی انتقادی دارند، می‌توانند نظر خود را اعلام کرده تا مردم افغانستان در مورد آن تصمیم بگیرند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *