تنش ها میان سران جبهه ملی کشور در آستانه انتخابات

تنش های جدی بعد از آن میان برخی از سران جبهه ملی بروز کرد که محمد محقق و جنرال دوستم توافقاتی با ایتلاف ملی به رهبری داکتر عبدالله و ارگ ریاست جمهوری انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، درتازه ترین رویداد، محمد محقق با نشر نامه ای از طریق شبکه اجتماعی فیس بوک، شماری از سران جبهه ملی را متهم به نداشتن پایگاه اجتماعی و عدم مقبولیت بین المللی کرده است، احمد ضیا مسعود، محمد محقق و جنرال عبدالرشید دوستم از رهبران ائتلاف ملی بودند.

درنامه محقق آمده است: در دور قبلى انتخابات ما وجنبش قرار داد کردیم که یکجا برویم ونیز قرار شد که با توافق استاد ربانى از کاندیداتورى داکتر عبدالله حمایت کنیم که اوراق تکت انتخاباتى داکتر عبدالله روى میز من بود که در آخرین لحظات برادران جنبش خود را عقب کشیدند و بحث حمایت از کرزى مطرح شد.

محقق در این نامه تایید کرده است که ترکیه نقشی اساسی در توافق او و جنرال دوستم با حامد کرزی داشته است.

او، در این نامه از خواست معاونیت ازبیک ها برای ریاست جمهوری نیز انتقاد کرده و گفته است که این خواسته ها، از سوی افکار عمومی قبول نمی شود، محقق دلیل پیوستنش به تیم داکتر عبدالله را عدم وفاداری کرزی به پیمان های قبلی، کمین های سیاسی شماری از سران هزاره در راه او برای پیوستن به تیم ارگ از جمله استاد خلیلی و نیز توافق سران عمده جمعیت اسلامی روی عبدالله خوانده است.

عضو پیشین جبهه ملی در نامه اش تاکید کرده است که احمد ضیا مسعود از سوی کشورهای خارجی تایید نشده و بنابراین او(محقق) حاضر نشده است در تیمی باشد که احمد ضیا، در راس آن باشد.

در نامه وی آمده است: طى جلساتى که با کشورهاى ذی دخل در قضیه افغانستان داشتم به شمول کشورهاى شرقى و غربى هر قدر که احمد ضیاء را مطرح میکردیم هیچ کدام شان در انتخابات آینده بالاى ضیاء لنگر نداشتند پس چطور میتوانستیم با کسى تیم بسازیم که نه حمایت داخلى دارد و نه مقبولیت بین المللى.

او همچنین در این نامه، امرالله صالح را متهم به نداشتن پایگاه مردمی، تهمت زنی و استفاده از موقعیت احمد ضیا مسعود، کرده است، وی گفته است: از داخل، تاجکان فقط صالح را دارد که ایشان پایگاه اجتماعى قوى ندارد و فقط در تهمت زدن مهارت دارد، بودن صالح در کنار احمد ضیاء که آنهم نه براى احمد ضیاء بلکه به مقصد خود دلبرى کند.

محمد محقق از سران پیشین جبهه ملی در این اواخر به تیم داکتر عبدالله عبدالله پیوسته و گفته می شود که قرار است به عنوان معاون دوم آقای عبدالله ثبت نام کند.

با این حال امرالله صالح، عضو دیگر جبهه ملی در پاسخ به نامه محمد محقق مدعی شده است که مصارف تلویزیون راه فردا و معاش کارمندان آن را سازمان های استخباراتی می دهد، او گفته است: من مانند شما (محقق) تلویزیونی که مصارف آنتن هایش را یک سازمان استخباراتی و معاش کارمندانش را سازمان استخباراتی دیگر بدهد ندارم.

رئیس پیشین امنیت ملی، محقق را متهم کرده که قبل از گرفتن تصمیم های سیاسی به سه کشور سفر می کند و پیمان هایش را در سفارت خانه ها و مهمان خانه های استخباراتی امضا می کند، صالح خطاب به محقق گفته است: این معاون شما بود که با اسناد جاسوسی با (آی اس آی) دستگیر شد و اگر سیاست تضرع و دستبوسی شما به ارگ نمی بود او باید زندانی می شد.

صالح در بخشی از نامه اش محقق را متهم کرده که در پیوند به نامه اش در باره دخالت های ایران در افغانستان، گفته است: او برادر با کسیکه آب و نان و خرچی ما را می دهد چه غرض داری.

امرالله، از محقق خواسته تا اگر واقعا معتقد به تهمت زنی او (صالح) است، به استره محکمه مراجعه کند، او گفته است: شما بر من تهمت بسته اید که من تنها تهمت بستن را یاد دارم، حالا اگر این حرف ها نیز تهمت است پس ستره محکمه از خانه هر دوی ما زیاد دور نیست.

پیش از این نیز محمد محقق و امرالله صالح، در پیوند به مقالهء رییس پیشین امنیت ملی درباره دخالت های ایران در افغانستان، نامه های جنجالی نوشتند که باعث واکنش های گسترده در شبکه های اجتماعی شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *