مژده به خبرگزاری خاورمیانه : روسیه در پروسه صلح دخیل باشد

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت

عتیق الله امرخیل، آگاه امور نظامی به خاورمیانه گفت که فعالیت تروریزم در کشور روز به روز در حال افزایش است.

افزایش فعالیت های تروریستی، می تواند افغانستان را به دهه 90 برگرداند؟ این سوالی است که اذهان عامه مردم و شماری از مقام های بلندپایه را به خود مصروف کرده است.

اواسط هفته روان بود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان در سال 2014، فعالیت های تروریستی، کشت و قاچاق مواد مخدر در کشور گسترش خواهد یافت.

با این حال، شماری از آگاهان امور نظامی در پیوند به گفته های رییس جمهور روسیه، می گویند: در صورتی که فعالیت های تروریستی پس از سال 2014 در کشور مهار نشود، افغانستان با مشکلات جدی روبرو می شود.

عتیق الله امرخیل، آگاه امور نظامی به خاورمیانه گفت که فعالیت تروریزم در کشور روز به روز در حال افزایش است.

به گفته وی، اگر حکومت نتواند در یک سال اخیر، فعالیت مخالفان را مهار کند، قطعاً با خروج نیروهای خارجی میزان این حملهها افزایش خواهد یافت.

امرخیل معتقد است که پاکستان از تمام مشکلات افغانستان آگاه است و نیروهای خارجی نیز با آگاهی از اینکه ناامنی از پاکستان به کشور صادر می شود، حاضر نیست تا لانه های هراس افگنی بیرون از مرزهای افغانستان را هدف قرار دهد که این مشکل، نگرانی کشورهای منطقه را افزایش می دهد.

به باور وی، در صورتی که این مشکل حل نشود، پس چطور می توان به رئیس جمهور روسیه اطمینان داد که هراس افگنی از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی انتقال نمی یابد؟

این آگاه امور نظامی می گوید در صورتی که جامعه جهانی صادقانه پاکستان را تحت فشار قرار دهد؛ می تواند بر تامین امنیت در کشور مفید باشد؛ در غیر آن، باید به انتظار جنگهای دهه 90 در کشور بود.

وی اظهار داشت که جنگ افغانستان، یک جنگ استخباراتی است که از سوی کشورهای بیرونی سازمان دهی میشود.

با این حال، آقای امرخیل هشدار می دهد که هرگاه، فعالیت های تروریستی مهار نشود، افغانستان با خطرهای جدی پس از سال 2014 مواجه شده، بار دیگر به جنگ های دهه 90 بر خواهد گشت.

از سویی هم، وحید مژده، آگاه امور سیاسی می گوید که مسئله مهم این است که آیا نیروهای خارجی به مانند روسیه از کشور خارج می شوند یا نه؟

به گفته وی، اگر جواب این سوال، مثبت باشد، باید نگرانی «شورای امنیت دسته جمعی» را به جا دانست؛ اما روسها باید به عنوان کشوری که مداخله و حضور آنها باعث بحران در کشور بود، در رابطه با تامین صلح در افغانستان مسوولیت داشته باشند.

مژده معتقد است که نباید روسیه در مورد صلح در کشور متفاوت باشد و به همین منظور، آنها از ناامنی در کشور بعد از خروج نیروهای خارجی، نگران هستند.

نگرانی های روسیه در قبال وضعیت امنیتی افغانستان در حالی مطرح می گردد که قرار است تا چند ماه دیگر، نظامیان خارجی افغانستان را ترک کنند؛ اما آنچه مسکو را نگران ساخته است، افزایش فعالیت های تروریستی در خاک افغانستان است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *