نقش انتخابات سالم در رسیدن به آرمان دولت ملت

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه / میز انتخابات

نویسنده : اختر سلطانی / ماستر حقوق

دموکراسی ايده آلی است جهانشمول. هدف دموکراسی نهادينه شدن آزادی بر اساس ارزش های مشترک بين همه شهروندان در سراسر جهان با تنوع و گوناگونی فرهنگی، سياسی، اجتماعی و اقتصادی می باشد. دموکراسی حق اساسی يکايک شهروندان است که با توجه به منافع مشترک می بايست در شرايطی يکسان بر اساس خواست اکثريت و همچنين احترام به حقوق اقليت اجرا شود.

دموکراسی ابزاری کمکی است در جهت حفظ صلح و امنيت، برقراری عدالت اجتماعی، احترام به حقوق بشر، ترويج و توسعه اقتصادی و اجتماعی و همچنين چارچوبی است برای تضمين منافع قومی، مذهبی و فرهنگی متفاوت موجود در جامعه.

در یکی از تعاریف فراگیر ملت آمده است” ملت گروهی انسانی هستند که نسبت به جماعت احساس تعلق کنند و سرنوشت خود را با سایر اعضا یکی بدانند” بر این اساس اگر در نظامی مردم امکان تحقق اراده خود از طریق انتخابات آزاد را نداشته باشند طبیعی است که احساس مسئولیت و تعلق خود به مجموعه دولت-ملت را از دست می دهند و این پیوند روز به روز گسسته تر می شود. گسست ایجاد شده در میان مردم و حاکمان برای موجودیت یک نظام سیاسی بسیار خطرناک است. بنا به گفته مشهور ویل دورانت ” هیچ تمدنی از بیرون مورد هجوم قرار نمی گیرد ، مگر آنکه از درون فروپاشیده باشد. ” این گفته موید آن است که بی تفاوتی مردم نسبت به سرنوشتشان عامل بسیار خطرناکی برای بقای یک کشور است.

قطعا” هر زمان که مردم احساس نمایند اراده آنها در تعیین حاکمانشان اعمال شده و به رسمیت شناخته شده است احساس تعلق به مجموعه حاکمیت در میانشان تقویت می شود و نسبت به حاکمیت اعتماد بیشتری می یابند

دموکراسی حاصل يک جامعه مدنی است که می بايست بر اصول اساسی زير استوار باشد:

– قانونمداری، جهت حفظ امنيت و حقوق مدنی و سياسی همه شهروندان،

– تمرکززدايی قدرت، از دولت مرکزی به سطوح محلی جهت توسعه اقتصادی و فرهنگی کل کشور،

– آزدای همه احزاب و سازمان های غير دولتی متعهد به اعلاميه جهانی حقوق بشر،

– تفکيک و جدايی دين از حکومت،

اساساً دموکراسی بدون برگزاری انتخابات سالم فاقد هویت واقعی هست و یک پوشه خالی و تهی به نظر میرسد و رای مردم یگانه شیوه اظهار نظر شان درباره سرنوشت شان خواهد بود گرچه انتخابات شرط لازم برای تحقق دموکراسی قلمداد میشود ولی این شرط کافی نیست که بحث کفایت این شرط مقال دیگری لازم دارد

برای نهادينه شدن ضوابط و قوانين انتخاباتی در کشورهای در حال توسعه، در مسير گذار بسوی دموکراسی، تجزيه، تحليل و ارزيابی کيفيت فرايند انتخابات، ابزار مناسبی برای بهينه سازی مديريت امور اداری روند انتخاباتی است. برای ارزيابی کيفيت و کارآمدی همه فازهای فرايند انتخابات، به مفهوم سالم و منصفانه آن، نياز به يک متدولوژی و روش سيستماتيک مناسب می باشد.

تا زمانی که شرایط برای برگزاری یک انتخابات آزاد مهیا نباشد نمی توان انتظار برگزاری آن را داشت. زمانی که اراده هایی فراقانونی و بالاتر از اراده ملتها بر سرنوشت انتخابات حکمفرما باشد نتیجه آن چیزی می شود که در اکثر نظامهای دیکتاتوری دنیا مشاهده کرده و می کنیم. مهمترین عامل در برگزاری یک انتخابات آزاد تضمین سلامت آن است. تا زمانی که یک نهاد ملی و خارج از اراده حاکمان مسئولیت برگزاری و نظارت بر انتخابات را به عهده نداشته باشد روال به همین منوال خواهد بود یا «همان خرک و همان درک»

همانگونه که شواهد تاريخی نشان می دهد، مسئولان حکومت های ديکتاتوری، همواره بدنبال کسب قدرت برای شخص و يا حزب خود بوده و با متمرکز کردن قدرت در دستان خود، مانعی برای مشارکت واقعی شهروندان در تصميم گيری های اجتماعی و سياسی جامعه می باشند. در چنين چارچوبی، همه پرسی و انتخابات، بصورت نمايشی و به شکل های مختلف، تک حزبی، سانسور شده، تقلبی و در يک کلام برخلاف اصول دموکراسی و حقوق شهروندی برگزار می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *