افغانستان بهترین خط ترانزيت صادرات كالا از ايران به پاكستان

مردم افغانستان به دليل نزديكی دينی و فرهنگی بامردم ايران مواد غذايی ساخت ايران را بر ساير توليدات كشورهای ديگر ترجيح می دهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از شبکه خبری ایرنا، حاجی عبدالهادی فرهنگ امروز يك شنبه در همدان گفت: صنايع لبنی ايران، كنسرو مواد غذايی مختلف و رب گوجه فرنگی و ساير صنايع غذايی ايران خواهان بسياری در افغانستان داشته و كشور ايران سالانه صادرات بسياری را به كشور افغانستان انجام می دهد.

وی افزود: در جريان بازديد از صنايع غذايی ولایت همدان شركت ها و كارخانه های بسيار خوبی را مشاهده كرديم كه توانمندی های بسيار بالايی برای صادرات دارند.

آقای همچنان تصريح كرد: شركت ها و كارخانه‌های ايرانی می توانند با ايجاد نمايندگی در كشور افغانستان و ايجاد شركت های مشترك با افغان ها دانش فنی و كالاهای خود را صادر كنند، وی افزود: ايرانی ها می توانند كارخانه ها و شركت هايی در افغانستان تأسيس كنند كه صد در صد مالكيت آن ها را خود بر عهده داشته باشند.

او اظهار داشت: ۵۰۰ شركت متعلق به كشور ايران تحت حمايت سازمان آیسا وزارت تجارت جمهوری اسلامی افغانستان هستند.  وی ادامه داد: آيسا سازمانی است كه از شركت‌های خارجی سرمايه گذار در افغانستان حمايت می كند.

فرهنگ تصريح كرد: شركت هايی ايرانی كه در افغانستان ثبت می شوند می توانند از اين طريق به صادرات و واردات خود به جهان پرداخته و شخصيت حقوقی پيدا كرده و برای خود اعتبار ايجاد كنند.

وی تشريح كرد: افغانستان برای ايران می تواند يك خط ترانزيت صادرات كالا به پاكستان نيز باشد.

وی در ادامه گفت: صادرات ايران به كشور افغانستان در سه بخش تقسيم مي شود، صادرات غير نفتی كه در سال به ۲.۵ ميليارد دالر می رسد؛ صادرات نفتی و مشتقات آن كه به ۳.۵ ميلارد دالر در سال می رسد و صادرات دانش فنی كه شركت های ايرانی پروژه های فنی بزرگ در زمينه راه سازی، آب و برق كه بعضا ارزش آن ها به ۱۰۰ ميليون دالر ميرسد در افغانستان انجام می دهند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *