تجلیل ازصدمین سال تولدعبدالرحمن پژواک در وزارت خارجه

وزارت امورخارجه‌ کشور از صدمین سال تولد دیپلمات و شخصیت فرهنگی افغانستان عبدالرحمن پژواک تجلیل نموده یاد و خاطره‌ای  او را گرامی داشتند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دستگاه دیپلوماسی کشور امروز( 30 سنبله) از شخصتی تجلیل نمود که سال‌ها پیش  از افغانستان در سازمان ملل متحد نمایندگی نموده و ضمن پرداختن به امور فرهنگی همواره یکی از دیپلمات‌های موفق کشور در وزارت امور خارجه ان روز افغانستان نیز بوده اند.

در این مراسم نیز سخنرانان به ابعاد شخصیتی وی پرداخته و همگان از جایگاه شامخ وی به نیکی یاد نموده گفتند که وی(پژواک) الگویی برای دیپلمات‌های جوان کشور است.

این مراسم که در تالار کنفرانس‌های وزارت خارجه کشور برگزار گردیده بود با پیام رییس جمهورحامد کرزی که توسط یحیی معروفی سفیر اسبق افغانستان در ناروی، ایران، سوادان فنلاند، دنمارک و… قرائت می‌شد آغاز گردید.

حامد کرزی در این پیام وی را شخصیت دلسوز، اگاه و متعهد زمانش خوانده خاطر نشان ساخته بود که پژواک بهترین دیپلمات ان روز‌های افغانستان بوده و این را در زندگی اش به بهترین شکل ممکن نشان داده است.

وی همچنین یاد آور شده بود که او شاعر خوبی نیز بوده است که موفق شده بود به دو زبان فارسی و پشتو شعر بسراید.

رییس جمهورکرزی اقدام وزارت امور خارجه را اقدامی نیکی دانسته تاکید نمود بود که او الگویی خوبی برای نسل بعد از خودش است و باید از او و دیگر شخصیت های برجسته‌ای کشور بیشتر یاد شود تا باشد که تلاش آنها سرمشقی برای نسل جوان کشور گردد.

زلمی رسول نیز از کارنامه‌ای سیاسی، فرهنگی و مدنی او به نیکی یاد نموده گفت او تنها دیپلومات افغان بود که موفق شد  به صفت رییس مجمع عمومی ملل متحد در دهه‌ی 1960 میلادی ایفایی وظیفه نموده و 20 سال عمر دیپلماتیک وی سرمشق و الگوی برای تمام  دیپلمات های کشور است.

وی اظهار امیدواری نمود که تمام دیپلمات‌های افغانستانی در راستای تعالی، ترفی و پیشرفت یک افغانستان امن، مرفه و دموکراتیک تلاش و جد و جهد نموده از خود نامی به بزرگی پژواک به جای گزارد.

گفتنی است که عبدالرحمن پژواک در سال 1917 میلادی در ولایت ننگر‌ها چشم به جهان گشوده و در سال 1936 از لیسه حبیبیه فارغ و در همان سالها به دانشکده طب کابل راه یافت.

وی در سال 1956 پا به عرصه‌ای دیپلوماسی کشور گذاشته و بعد از ان پست‌های مهمی از جمله نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد را به عهده داشته که در همان ایام به عنوان رییس مجمع عمومی ملل متحد نیز برگزیده شد. عبدالرحمن پژواک شاعر، داستان نویس و دیپلومات بزرگ کشور روز پنجشنبه ۱۸ جوزای سال ۱۳۷۴ هجری خورشیدی مطابق ۱۹۹۵ میلادی در شهر پشاور پاکستان چشم از جهان فرو بست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *