تجلیل از دومین سالگردشهادت برهان الدین ربانی درکابل

از دومین سالروز شهادت برهان‌الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان طی مراسم با شکوهی در کابل تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رییس جمهور کرزی در این مراسم ارج گذاشتن به آرمان شهدا و همچنین ادامه‌ای راه شهدا را انگیزه‌ای برای مبارزه در راه حفظ استقلال، وطن دوستی و مقاومت در برابر مکتب ترور و انتحار دانسته بیان داشت  که نبودن استاد شدیدا احساس می شود زیرا او صلح می خواست و افغانستان با ثبات را آرزو می کرد و ما باید ادامه دهنده راه استاد باشیم.

کرزی تاکید نمودکه حکومت و مردم افغانستان شهدای خود را فراموش نخواهند کرد و راه آنان را ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش اخیر هالند در خصوص انتشار لیست نام پنج هزار شهید دوران جهاد و مقاومت افغانستان گفت: اخیراً دولت هالند لیستی از شهدای دوران جهاد را ارائه کرده که نزدیک به پنج هزار شهید می‌رسد در حالی که شهدای ما بسیار زیاد است.

وی افزود: ما آنها را فراموش نمی‌کنیم و کوشش می‌کنیم تا کشور خود را آباد نماییم چرا که هدف همه‏ی شهدای ما همین بوده است.

صلاح‌الدین ربانی رییس شورای عالی صلح فرزند ارشد استاد ربانی ضمن این که از حکومت خواست که پرونده ترورهای زنجیره ای رهبران جهادی را پیگیری کند.

وی بیان داشت که پروندهای ترور رهبران جهادی یک مسئله ملی است و با تغییر حکومت‌ها از بین نخواهد رفت پس اگر چنین است پس بهتر است به آن رسیدگی  صورت گیرد.

صلاح الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح کشور می‌گوید که برگزاری انتخابات گذشته، شخصیت محور بود و انتخابات آینده باید برنامه محور باشد.

 او گفت: “افغانستان برای طی کردن مسیر توسعه به برنامه‌های بزرگ ملی نیاز دارد، بناً توقع ما از جریان‌های سیاسی کشور این است که با برنامه‌های ملی وارد انتخابات شوند و آنرا به عرصه رقابتی انتخاباتی مبدل کنند، نه اشخاص.”

او تاکید کرد که مسوولیت شهروندان افغانستان است تا در برگزاری یک انتخابات آزاد، شفاف و شکل دهی یک نظام مطلوب ملی در کشور تلاش کنند.

ربانی می‌گوید که افغانستان در حال حاضر در مرحله حساس تاریخی و در مرحله گذار و عدم اسقرار قرار دارد و به گفته او همه نخبگان در تلاش ساختن کشور باشند.

در این مراسم، عبدالرب رسول سیاف، رهبر جهادی و عضو مجلس نمایندگان ریشه‏ی اصلی مشکلات و ناامنی‏های افغانستان را در صدور فتواهایی دانست که از سوی شماری “ملامآب” ابراز گردیده و نظام جهادی و اسلامی افغانستان را با تزلزل مواجه ساخت.

او گفت: ” من یک ادله‏ی شرعی می آورم. جمهور علما اتفاق نظر دارند که بر ضد حاکمی که مسلمان است و نماز بر پا می‏دارد و احکام اسلامی را ترویج می دهد؛ خروج مسلحانه جواز ندارد. اگر خروج صورت بگیرد این بغاوت است و فرد خروج کننده باغی است”.

سیاف، مسوول خون ده‏ها هزار قربانی که بر اثر همین نگرش از بین رفتند را به دوش کسانی دانست که این چنین فتوایی را صادر کردند.

گفتنی است که استاد برهان‌الدین ربانی که به شهید صلح افغانستان معروف شد، 29 ماه سنبله‏ی سال 1390 بر اثر یک حمله انتحاری در حالی که با فردی که خود را نماینده طالبان برای مصالحه معرفی کرده بود مشغول مذاکره بود، در منزل شخصی خود در کابل ترور شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *