کرزی: امریکا به عنوان یک مستأجر در افغانستان باید بماند

حامد کرزی با تأکید بر شروط افغانستان در امضای پیمان امنیتی با امریکا اظهار داشت که حضور امریکا در افغانستان باید مانند یک مستأجر باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رئیس جمهور کرزی امروز با حضور در جمع جوانان در کابل گفت که سران طالبان با خارجی‌ها در خارج از افغانستان مذاکره می‌کنند اما فرزندان افغان را برای کشتن و کشته شدن به افغانستان می‌فرستند.

کرزی در این دیدار که تحت عنوان “جوانان و مسائل ملی” در کابل برگزار شده بود، تصریح کرد: از یک عضو عادی طالبان گلایه ندارم زیرا وی بر اساس عقیده می‌جنگند اما شکوه من از آن عده رهبران طالبان است که برای اهداف بیگانگان جوانان افغان را به طرف مرگ سوق می‌دهند.

رئیس جمهور کرزی در این نشست بار دیگر بر شرط‌های افغانستان در پیمان امنیتی با امریکا تأکید کرد و گفت: تأمین امنیت در افغانستان نخستین شرط کابل برای امضای پیمان امنیتی با واشنگتن است، وی افزود: پیمانی را که بر اساس آن پایگاه‌های نظامیان امریکایی در افغانستان وجود داشته باشد اما امنیت نباشد، قبول نداریم.

کرزی، تقویت نهادهای امنیتی کشور، احترام به حاکمیت ملی و سنت‌های جامعه، تقویت اقتصاد و همچنین عدم مداخله خارجی در امور داخلی کشور را از دیگر شرط‌های حکومت برای امضای پیمان امنیتی با امریکا عنوان کرد، وی افزود: در صورتی که شروط افغانستان در امضای پیمان امنیتی با امریکا پذیرفته شود، حضور امریکا در این کشور باید به شکل یک مستأجر باشد.

وی با اشاره به این که امریکایی‌ها خواستار امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن در ماه میزان سال جاری هستند، گفت که افغانستان برای امضای این پیمان عجله ندارد.

رئیس جمهور کرزی تصریح کرد: اگر مریکا شروط افغانستان را تا ماه میزان نپذیرفت، برای امضای پیمان امنیتی تا دولت آینده افغانستان منتظر بماند، وی با تأکید بر برگزاری لویه جرگه افزود: تصمیم نهایی درباره امضای پیمان امنیتی با امریکا، از صلاحیت ملت افغانستان است.

وی با اشاره به مداخله خارجی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری گذشته افغانستان گفت که آنان در صدد تضعیف من در این انتخابات بودند، وی  بار دیگر تأکید کرد که تا قبل از آغاز مبارزات انتخاباتی به نحوی درگیر مسائل انتخاباتی خواهد بود اما پس از آن هیچگونه دخالتی در انتخابات نخواهد داشت.

کرزی به کشورهای خارجی هشدار داد که در صورت مداخله آنان در امور انتخابات افغانستان، سکوت نخواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *