ناامنی، چالش عمده انتخابات آینده در کشور

وضعیت خراب امنیت سراسری در کشور، نگرانی مجلس سنا را به دنبال داشته و قرار است مسوولان امنیتی روز سه شنبه به سنا فراخوانده شوند.

سناتوران در نشست روز یک شنبه، یک بار دیگر نبود امنیت را یک چالش عمده در کشور دانسته، تاکید می کنند که اگر مقام های امنیتی در تامین امنیت کشور توجه جدی نکنند، برگزاری انتخابات با چالش روبرو خواهد شد.

هر چند قرار است تا دو ماه دیگر روند کمپاین انتخاباتی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی آغاز شود، و پیش از این حکومت گفته بود که مقام های دولتی در ولایت ها باید از مداخله در انتخابات جلوگیری نمایند، اما شماری از سناتوران می گویند: برخی از مقام های دولتی در ولایت های کشور مصروف کمپاین انتخابات بوده و هیچ توجه به تامین امنیت ندارند.

عبدالحنان حقایون، یکتن از اعضای مجلس سنا اظهار داشت که در کنار تمام ناامنی ها، نباید کارکردهای ارگان های امنیتی را نادیده گرفت.

اما وی گفت که اکثر ناامنی ها، از تعیینات و مقرریهای نامتوازن در ادارات دولتی است که به اساس روابط شخصی، گروهی، سمتی و یا سیاسی تعیین می شوند و افرادی در راس کار قرار میگیرند که شایستگی لازم را ندارند.

حقایون افزود که به همین دلیل، بیشتر مقام های ادارات دولتی در کشور مصروف کمپاین های انتخاباتی بوده و توجه خاصی به تامین امنیت ندارند و با نزدیک شدن به زمان انتخابات، ناامنی نیز در حال افزایش است.

در عین حال، سید فرخ شاه جناب، منشی مجلس سنا می گوید که وضعیت امنیت در کشور خوب نیست و اگر به همین منوال باشد، انتخابات صورت نخواهد گرفت.

وی ولسوالی قیصار ولایت فاریاب را مثال زده و افزود که در حال حاضر در این ولسوالی پولیس محلی نیز حضور دارد؛ اما امنیت به صورت کامل تامین نبوده و برگزاری انتخابات با این شرایط، ممکن به نظر نمی رسد.

به باور جناب، اگر در مناطقی مانند ولسوالی قیصار برگزاری انتخابات در هاله ای از ابهام باشد، پس در مناطقی که امنیت آنها خراب تر است، چطور انتخابات برگزار خواهد شد.؟

در عین حال، شماری از سناتوران تقرری های غیر عادلانه و شخصی توسط مقام های دولتی در ولسوالی های کشور را دلیلی بر نارضایتی باشندهگان این مناطق دانسته و اظهار داشتند که مردم این مناطق در برابر حکومت ایستادگی کرده و ناامنی های اخیر را بوجود آورده اند.

این اظهارات و نگرانی های سناتوران در نهایت باعث شد تا مجلس سنا تصمیم بگیرد تا مقام های امنیتی را برای چگونگی ناامنی های اخیر به روز سه شنبه به مجلس فرا خواند.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات از نبود امنیت در برخی از مناطق کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بود که باید مقام های امنیتی در تامین امنیت ولسوالی های ناامن کشور تلاش جدی کنند.

از سوی دیگر، سناتوران به گفته های ثریا پوپل، رئیس آکادمی علوم مبنی بر تجلیل از روز کشته شدن ببرک کارمل واکنش نشان داده و خواهان برکناری وی شدند.

ثریا پوپل به خاطر یاد بود از کشته شدن ببرک کارمل، پیامی را به مجلس سنا ارسال کرده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *