زواياي پنهان حمله به كنسولگري آمريكا در هرات

شماري از خبرنگاران و كارشناسان امور در ولايت هرات ميگويند: قضيه ي حمله ي انتحاري بالاي سركنسولگري ايالات متحده ي آمريكا داراي شك و شبهاتي حساس ميباشد.

آنان ميگويند شواهد و اسنادي در دست است كه بيانگر اين ميباشد اين حمله ي انتحاري از سوي دستگاه استخباراتي ايالات متحده سازماندهي شده است.

همايون نظري، خبرنگار و آگاه امور در هرات بيان ميدارد كه اسناد و شواهد به دست آمده از روز حمله ي انتحاري، نشان ميدهد كه اين رويداد به نحوي سفارش شده از سوي آمريكا بوده تا به مقاصدي خاص دست يابد.

وي ميگويد: در روز حمله ي انتحاري نيروهاي ويژه ي آمريكايي چندين ساعت پس از ختم رويداد به منطقه آمدند و به محض ورود تمامي خبرنگاران و نيروهاي امنيتي افغان را از آن منطقه دور ساختند.

بر اساس گفته هاي نظري در كنار اين جنگنده هاي هوايي و چرخبال هاي خارجي دو ساعت پس از انفجار بر فراز آسمان كنسولگري نمايان شده اند كه تمامي اين موارد به نحوي بيانگر همكاري مسئولان كنسولگري آمريكا با حمله كنندگان ميباشد.

به بيان وي اين موارد به صورت مشخص و خاص بي سابقه بوده است.

از سويي ديگر شهرام نظري، يكتن ديگر از خبرنگاران حاضر در اين رويداد ميگويد: ديده شده كه حدود 10 ساعت پس از ختم رويداد جسد 6 تن از محافظان اين نمايندگي سياسي به بيمارستان مركزي هرات انتقال داده شده است.

بر اساس گفته هاي وي سوال اصلي در اينجاست كه در اين ده ساعت اجساد اين افراد در چه جايي بوده است؟

شهرام نظري بيان ميدارد كه ديده است در پايان رويداد شماري از سربازان ارتش و پوليس براي نجات يك محافظ امنيتي كنسولگري كه افغان بوده رفته اند اما با شليك گلوله ي سربازان آمريكايي مواجه شده اند.

بر اساس گفته هاي وي اين محافظ امنيتي كه در آن لحظه زخمي بوده است توسط نيروهاي آمريكايي كشته شده است. در همين حال نذير ايوبي بيان ميدارد كه به صورت واضح شواهد بيانگر دست داشتن ايالات متحده در رويداد انتحاري روز جمعه 22 سنبله است.

او اعتقاد دارد كه اين نكات مهم به هيچ عنوان از ديد خبرنگاران دور نمانده و اين مطالب به رسانه ها گزارش شده است. وي ميگويد نبايد قدرت استخباراتي (CIA) بزرگترين سازمان جاسوسي جهان را ناديده گرفت و اين دستگاه به هر طريقي در پي دستيابي به منافع آمريكا ميباشد.

اين ادعاها در حالي است كه جنرال رحمت الله صافي، فرمانده ي پوليس ولايت هرات ميگويد: از يك ماه گذشته به اين سو از حمله ي انتحاري بالاي كنسولگري ايالات متحده با خبر بوده اند و اين مطلب را به گوش مسئولان آنجا رسانده بودند.

او ميگويد با وجود درخواستهاي پياپي براي تامين امنيت آنجا از سوي نيروهاي امنيتي افغان، اما مسئولان كنسولگري تقاضاي آنان را نپذيرفته بودند. آقاي صافي بيان ميدارد كه با اين همه تحقيقات دستگاه هاي امنيتي براي پيدا كردن عاملان اصلي اين رويداد آغاز شده و در زودترين فرصت گزارش هايي ارائه خواهد شد.

در همين حال سيد حسين حسيني، نماينده ي مردم هرات در شوراي ولايتي ميگويد: ايالات متحده ي آمريكا به هر طريقي در صدد آنست تا در كشورهاي مختلف به منافع خود دست يابد. وي ميگويد به احتمال بسيار زيادي اين حمله ي انتحاري طراحي شده از سوي سازمان جاسوسي آمريكا بوده است.

حسيني معتقد است كه ايالات متحده در پس اين گونه رويداد ها اهداف مشخصي از جمله فشار بر روي دولت براي تسريع بخشيدن به امضاء پيمان استراتژي با افغانستان و جاي دادن مهره ها و عناصر خود در دولت بعدي را دنبال ميكند.

اين نماينده ي مردم هرات در شوراي ولايتي همچنان عنوان ميكند كه در چنين وقتي نياز است تا مردم آگاهانه تر به رويداد ها نگاهي بياندازند و بدانند كه در افغانستان چه رويدادهايي صورت ميگيرد.

شماري از مردم ولايت هرات ميگويند اين رويداد تاثيرات منفي روحي و رواني زيادي را بر خانواده ها به بار آورده است و نياز است تا دولت براي روشن شدن قضيه و پيدا كردن دستهاي پنهان اين رويداد جديت بيشتري را به خرج دهد.

اين گفته ها در حالي است كه جيمز كانينگهام، سفير ايالات متحده ي آمريكادر كابل حمله ي انتحاري روز جمعه را به دشمنان افغانستان و آمريكا نسبت داده است. آقای کانینگهام گفته در این حمله ی انتحاری شماری از شهروندان هرات و همکاران افغان آنان در کنسولگری آمریکا کشته و زخمی شده اند و زندگی آنها بر اثر این خسارت بی معنی غمگین شده است.

سفیر ایالات متحده ی آمریکا این حمله را تحمیل عقاید تروریستی بر مردم افغانستان میداند و میگوید: تروریستان با این اقدام دوباره در افغانستان خون ریختاندند. گفتني است كه در رويداد انتحاري بالاي سركنسولگري آمريكا در هرات، حدود 28 تن كشته و زخمي شدند كه تمامي آنها باشندگان افغانستان بوده اند.

Author

خروج از نسخه موبایل