قرار است حجاب اسلامی در ایالت کبک ممنوع شود

ایالت کبک کانادا قصد دارد که با تصویب قانونی تحت عنوان “منشور ارزش‎های کبک” استفاده از حجاب و سایر نمادهای دینی را از هفته آینده برای کارمندان دولتی این ایالت ممنوع کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانخ،مقامات ایالت کبک در کانادا اعلام کردند که قصد دارند با تصویب قانونی تحت عنوان “منشور ارزش های کبک” استفاده از نمادهای دینی و از جمله حجاب اسلامی را از هفته آینده برای کارمندان دولتی شاغل در این ایالت ممنوع کنند.

پیروان ادیان مختلف حاضر در کبک کانادا از هم اکنون و پیش از تصویب این منشور نسبت به آن موضع گیری کرده و انتقادات شدیدی را نسبت به آن ابراز کرده اند، طراحان این منشور که احتمالا از هفته آینده به بحث گذاشته می شود، قصد دارد که با ممنوع کردن استفاده از نمادهای دینی از سوی کارمندان سازمان های دولتی مانند ادارات، مکاتب و شفاخانه ها از سکولاریسم محفاظت کند.

این ممنوعیت شامل تمامی کارمندان شاغل در ادارات و نهادهای دولتی از جمله معلمان، داکتران و پرستاران خانه های سالمندان می شود، کاتلین واین، نخست وزیر ولایت اونتاریو کانادا ضمن مخالفت با این منشور آن را مخالف “تنوع فرهنگی” در کانادا دانست.

کریستی کلارک، نخست وزیر ولایت “بریتیش کلمبیا” نیز به جمع مخالفان “منشور ارزش های کبک” پیوسته است.

 پیتر هاگز، یک کانادایی تازه مسلمان شده در ایالت کبک نیز در مخالفت با منع حجاب در کبک گفت: منشور پیشنهادی یک تجاوز آشکار به حقوق اولیه انسان ها محسوب می شود، این منشور شرم آور است، تصویب چنین قانونی به این معنا است که مسلمانان در کبک جایی ندارند.

در عین حال کارشناسان مسائل حقوقی معتقدند که اصطلاح “نمادهای دینی” یک اصطلاح دردسرساز بوده و معنی مشخصی ندارد و از آنجا که حجاب در اسلام به عنوان یک وظیفه دینی و نه یک نماد و نشانه استفاده می شود بنابراین ”منشور ارزش های کبک” شامل پوشش اسلامی نمی شود.

اعتراض به قانونی پیشنهادی منع استفاده از نمادهای دینی در ایالت کبک کانادا مختص مسلمانان نبوده و بوداییان و مسیحیان را نیز شامل می شود.

مسلمانان حدود ۲٫۸ درصد از جمعیت ۳۲٫۸ میلیون نفری کانادا را تشکیل داده و اسلام پس از مسیحیت دومین دین بزرگ این کشور محسوب می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *