جوانان و زمینه مدیریتی در حکومت آینده کشور

ائتلاف ملی جوانان خواهان نقش پررنگ جوانان در انتخابات آینده شده میگویند جوانان بخش زنده و بالنده‌ای جامعه بوده که اگر این نقش از آنان گرفته شود و احیانا به حاشیه رانده شود سرنوشت فردای افغانستان به خطر خواهد افتاد.

خانعلی رادمند رئیس دارالانشای ائتلاف ملی جوانان، امروز (21 سنبله )در همایشی که به مناسبت شکل گیری ائتلاف تحت عنوان (نقش جوانان پیرامون انتخابات و چالش‌های فراروی آن) صحبت می‌کرد گفت: جونان بخش زنده، بالنده و پویای هر جامعه به شمار آمده و وضعیت هر کشور بستگی مستقیم به میزان سواد، رشد، پیشرفت و پویایی جوانان آن کشور دارد و قطعا انکشاف و ترقی هر جامعه بدون حضور فعال جونان در تمام عرصه‌ها امکان پذیر نیست.

وی هدف از تشکیل این ائتلاف را نیز مبارزه‌ مدنی و فعالیت های سیاسی اجتماعی، سهیم ساختن جوانان در مدیریت کلان کشوری بر اساس دانش و تخصص شان، ایجاد یک جنبش قوی و تاثیر گزار سیاسی در کشور، حمایت از قانون و ارزش های دهه‌ای نوین، به وجود آوردن حکومت داری خوب تقویت و نهادینه کردن ارزش های دموکراتیک در کشور، کاهش و از بین بردن فقر باهمکاری دولت و دوستان بین المللی، تامین حقوق بشر و تقویت جامعه مدنی کارا و تاثیر گزار در کشور دانسته گفت: به همین لحاظ جمعی از جوانان نخبه، تحصیل کرده و مسوولیت پذیر که از همه‌ای اقوام باهم برادر و برابر افغانستان است به تشکیل یک ائتلاف بزرگ اقدام کرده اند و برای تحقق این اهداف از هیچ تلاش و کوششی فروگزار نخواهند کرد.

وی یاد آور شد که این ائتلاف بر اساس اصول و هنجار‌های دموکراتیک شکل گرفته که دور نمایی ائتلاف ملی جوانان افغانستان را جامعه استوار بر ارزش های دموکراتیک، حاکمیت قانون، جامعه ای عاری از تبعیض، شایسته سالاری، جامعه مدنی کارا، نهادینه شدن فرهنگ دموکراسی و مدیریت کشور به دست نیروی نخبه و جوان و… می‌باشد.

وی در پایان از حکومت خواست که نقش جوانان را نادید نگرفته و زمینه را برای سهیم ساختن جوانان در مدیریت کشور بر اساس تخصص شان فراهم نمایند.

نورالحق حیدریار رییس ائتلاف ملی جوانان در خصوص انتخابات و مسایل امنیتی صحبت نموده گفت: بهترین گزینه برای انتقال مسالمت آمیز قدرت است و هرگونه اقدام دیگر از هر آدرسی که باشد که این روز ها کما بیش بر سرزبان‌ها افتاده از نظر ائتلاف ملی افغانستان و تمام جوانان آگاه و خردمند افغانستان مردود است و جوانان به هیچ عنوان نخواهد گذاشت که عقربه به عقب برگشته و دشواری‌های گذشته بر مردم افغانستان بخصوص جوانان تکرار شود.

وی با تاکید برمسئله‌ای امنیت در کشور با بیان این مطلب که امنیت از خواست‌های اولیه جوانان است زیرا تمام پیشرفت‌ها در گرو امنیت است.

وی در خصوص پیمان‌های امنیتی نیز یاد آور شد که تاکید ائتلاف ملی جوانان افغانستان روی مسئله امینت و چگونگی عقد پیمان امنیتی با جانب امریکایی این است که ما خواهان ارزش‌های موجود جامعه‌ای افغانستان و ارزش های ملی، مذهبی و فرهنگی هستیم بنا براین اگر قرار شود که این پیمان منعقد گردد باید مبتنی بر منافع ملی و ارزش های دینی ملی، مذهبی و فرهنگی بوده و در ان به خواست مرد و فیصله‌ای بزرگان افغانستان توجه گردد.

جواد الدین میریان معاون ائتلاف ملی جوانان در صحبت‌هایش از دولت و نقش شورای عالی صلح انتقاد نموده گفت: طالبان ماهیت اصلی خود را به نظام و مردم افغانستان نشان داده و در طول یک دهه تمام تلاش‌ها برای صلح با این مردم بی نتیجه بوده و هر روز بیشتر از روز پیش به خشم و خشونت روی آورده و جوانان افغانستان را به خاک خون کشیده است بنا بر این طالبان نشان داده است که صلح خواه و صلح پذیر نیست و حال وقت آن رسیده است که با این مردم با زبان جنگ و تفنگ سخن گفت.

در همین حال حمیده وردک مسوول زنان ائتلاف ملی جوانان، زنان را تشویق نمود که رای شان را آگاهانه استعمال نموده و نگذارند با رایی شان کسانی در مسند قدرت تکیه زنند که هیچ اصول و معیاری حقوق بشری را قبول نداشته و زنان را خانه نشین نماید.

وی زنان را حد اقل نیمی از پیکر جامعه دانسته  از تمام سیاست‌مداران، نهادهای  و ایتلاف‌ها سیاسی خواست تا از رای زنان به منافع شخصی شان استفاده نکنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *