نگرانی ها از افزایش روز افزون معتادین در کشور

مسوولین در وزارت مبارزه با مواد مخدر از کاهش کشت و برداشت چرس در کشور خبر میدهند اما از افزایش روز افزون جوانان به اعتیادنگرانی دارند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزارت مبارزه با مواد مخد با همکاری تخنیکی دفتر(UNODC) امروز سه شنبه (19 سنبله) آمار و ارقام کشت چرس را در سال‌های 2011 و 2012 اعلام نموده گفتند که این آمار نسبت به سال‌های گذشته کاهش را نشان می‌دهد.

انجینر محمد ابراهیم از هر معین وزارت مبارزه با مواد مخدر در رابطه با سروی کشت و ارقام تولید این ماده‌ی مخدره صحبت نموده گفت: آمار کشت چرس در کشوردر سال 2012 نسبت به سال 2011 17 درصد کاهش را نشان می‌دهد که در طبق آمار در سال 2011 در کل کشور 12 هزار  هکتار زمین چرس کاشته شده ولی در سال 2012 به 10 هزار کاهش یافته است.

وی علاوه نموده که نظر به شرایط اقلیمی خوب در سال 2012 ارقام تولید 8 درصد افزایش داشت که مقدار تولید در سال 2011 در حدود 13 هزار تن و در سال 2012 حدود 14 هزار تن چرس تولید گریده است.

ازهر، می‌گوید که وزارت مبارزه با مواد مخدر به تنهایی کشت و چاق چرس در کشور را از بین برده نمی‌تواند و به گفته او، باید تمام ارگان‌های دولتی و غیر دولتی در امر مبارزه با مواد مخدر تلاش کند.

معین وزارت مبارزه با مواد مخدر از افزایش روز افزون جوانان به  اعتیاد ابراز نگرانی نموده گفت: یکی از نگرانی های وزارت مبارزه با مواد مخدر و دولت جمهوری اسلامی افغانستان افزایش روز افزون جوانان به اعتیاد و مصرف چرس میباشد.

وی این مسئله را یک چالش بزرگ خوانده از رسانه‌ها، علما، اساتید مکاتب و دانشگاه‌ها والدین و تمام کسانی که رابطه‌ای تنگاتنگ با جوانان دارد خواست که در این خصوص کمک نموده و یک کمپاین  جدی و عمومی را راه اندازی نموده تا جوانان و نو جوانان از خطرات و عواقب ناگوار مواد مخدر آگاه شوند تا مبادا باشروع استفاده از چرس در دام اعتیاد های پیشرفت گرفتار گردد.

وی در جواب سووال خبرنگاران که از وی پرسیده بود که بیشترین استفاده از کشت، تولید و توزیع چرس در کشور که از آن خود می‌کند گفت: پر مسلم است که مخالفین مسلح بیشترین استفاده را از این کار برده و به همین دلیل هم هست که در در صد بالای از مواد مخدر در ولایات تحت تسلط طالبان و نا امن کشت و تولید می‌شود.

به دنبال آن جانلوک لیمایو، رییس منطقوی(یو ان او دی سی) نیز گفت که برای از بین بردن چرس در افغانستان، باید یک استراتیژی ملی در این کشور ایجاد شود.

او می گوید که لیمائیو، از رهبری دولت افغانستان خواست که امر مبارزه با مواد مخدر جدی عمل کند.

این گفته‌ها در حالی مطرح میگردد که آمار معتادین کشور آمار دوملیون نفر در کشور را در نوردیده و نگرانی ها از این ناحیه هر روز افزایش میابد و به باور خیلی از مردم و کارشناسان امور در این خصوص کاری بنیادی انجام نداده و اقدامات وزارت مبارزه با مواد مخدر مقطعی بوده است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *