هراس از نهادینه شدن گروگانگیری در کشور

رهایی، فریبا احمدی کاکر، نماینده مردم قندهار در مجلس نمایندهگان از سوی طالبان، حرفها و حدیث های فراوان را به همراه داشت.

برخی از آزادسازی تعدادی از طالبان از زندانهای کشور در قبال رهایی بانو کاکر خبر می دادند و برخی دیگر نیز از معاملات سیاسی دیگر می گفتند.

در ابتدا سفر بانو کاکر به قندهار از راه زمینی خود سوال برانگیز است؛ اما اگر برای رهایی نماینده قندهار در مجلس نماینده گان، تعدادی از زندانیان طالب از زندان های کشور رها شده باشند، خود نگرانی هایی را به دنبال دارد.

به همین منظور طالبان با نشر خبرنامه یی، از رهایی تعدادی از زندانی شان در قبال رهایی بانو کاکر خبر داده است.

پس از رهایی فریبا احمدی کاکر، از سوی طالبان، برخی از اعضای کمیته دفاعی مجلس نمایندگان باورمند هستند که اگر این نماینده در برابر زندانیان طالب از چنگ ربایندگان رها شده است، نگران کننده است.

شکریه بارکزی، عضو کمیسیون دفاعی مجلس نمایندگان به خاورمیانه گفت که در صورت صحت ادعای طالبان، رویکرد حکومت، در واقع موقف گیری ضعیف آنان در برابر طالبان را نشان می دهد.

وی ضمن اینکه مخالفت خود را از هرگونه تبادله در این گونه موارد ابراز داشت، افزود که وقتی این تبادله از سوی حکومت صورت می گیرد؛ یعنی توان مقابله را ندارد.

بانو بارکزی اظهار داشت که نباید گروگانگیری در کشور نهادینه شود؛ آنهم در مورد زنان، زیرا این امر مشکلات زنان را بیش از گذشته می سازد.

به باور وی، اگر حکومت برای قوماندانها و متنفذین قومی مرد، محافظین زیاد در نظر میگیرد، بهتر است تا برای زنان نیز تدابیر ویژه در نظر گرفته شود.

این عضو مجلس نمایندگان اظهار داشت که در این اواخر، زنان پولیس مورد حمله انتحاری قرار گرفته، روسای شورای زنان در ولایت ها اختطاف و به قتل رسیده اند و نمایندگان شورای ملی نیز اختطاف و مورد حمله قرار گرفته اند که خود نشان از هدف قرار گرفتن زنان دارد.

منبع این رویدادها را برای کمرنگ تر شدن حضور زنان در جامعه نگران کننده دانست و خواهان اتخاذ تدابیر خاص برای حل آن از سوی حکومت شد.

اما وزارت امور داخله در گفتگو با رسانه ها؛ اظهارات طالبان مبنی بر رهایی بانو کاکر در بدل زندانیان طالب را رد کرده و تاکید کرده است که این نماینده مجلس نماینده گان پس از عملیات نظامی از سوی نیروهای افغان از چنگ ربایندگان رها شده است.

فریبا احمدی کاکر عضو مجلس نمایندگان، در حدود 20 روز پیش زمانی از سوی افراد مسلح در مسیر غزنی ـ قندهار ربوده شد که میخواست به قندهار سفر کند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *