تجلیل از سالروز شهادت احمدشاه مسعود در کابل

از هفته شهید و 12 همین سالروز شهادت احمد شاه مسعود در کابل به شکل گسترده ای تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، از هفتهء شهید و دوازده همین سالروز کشته شدن احمد شاه مسعود قوماندان سابق جهادی امروز در کابل با حضور گستردهء مقام های حکومتی تجلیل به عمل آمد، در همین خصوص نشستی به اشتراک سران دولت و شخصیت های جهادی در کابل برگزار شد.

قبل از آغاز این برنامه، یک تعداد از شخصیت های جهادی در پای مناری در چهار راهی احمد شاه مسعود در شهر کابل، اکلیل گل گذاشتند.

12 سال پیش، دو روز پیش از حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر در امریکا، در 9 سپتامبر ۲۰۰۱ احمد شاه مسعود در یک سوء قصد توسط دو عرب به عنوان خبرنگار در ولایت تخار به شهادت رسید.

شهید احمد شاه مسعود در آن زمان ۴۸ ساله بود، اما سابقه‌ای طولانی در مبارزه با نیروهای اشغالگر اتحاد جمهوری‌های شوروی سابق را در کارنامه‌اش داشته است.

او در زمان ریاست جمهوری نجیب‌الله در سال ۱۹۹۲ به پاس تلاش‌هایش به عنوان وزیر دفاع کشور منصوب شد اما در سال ۱۹۹۶ در پی به قدرت رسیدن طالبان، مسعود بار دیگر اسلحه به دست گرفت و به نبرد با مسلمانان تندروی حاکم پرداخت و شش سال گرم مبارزه با افراد و افکار طالبانی بود.

احمد شاه مسعود که به “شیرپنج شیر” معروف بود، یک سال پس از شهادت از سوی دولت کنونی حامد کرزی، لقب “قهرمان ملی” گرفت و به همین خاطر روز نهم سپتمبر در کشور رخصتی عمومی اعلام شد.

احمد شاه مسعود توسط دو تبعه عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند با استفاده از کمره ای که در آن مواد انفجاری جاگذاری شده بود در مقر کارش درخواجه بهاودین ولایت تخار به شهادت رسید.

در محفل امروز اکثر از سران جهادی، رهبران احزاب سیاسی، وزرای کابینه، نمایندگان پارلمان و هزاران تن از مردم در خیمه لوی جرگه شهر کابل برگزار شد.

سخنرانان مجلس هر کدام به نوبه خویش در باره شخصیت سیاسی و فرهنگی احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور صحبت کردند و ادامه راه او یکی از راه حل های چالش ها در کشور خواندند.

در این مراسم مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول، محمدکریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری، عبدالرب رسول سیاف از هبران جهادی و عضو مجلس نمایندگان، استرجنرال عبدالرحیم وردک وزیر اسبق دفاع، رئسای مجلس سنا و ولسی جرگه و شماری دیگر از رهبران جهادی سخرانی کردند.

معاون اول ریاست با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست آینده کشور تاکید که برای هیچ کس و نهادی به هیچ عنوانی اجازه نخواهیم داد که در امور انتخابات مداخله کنند و حکومت هم از هیچ یکی از کاندیدان ریاست جمهوری حمایت نخواهد کرد.

او گفت: هر گون بدیلی جز برگزاری انتخابات برای ملت افغانستان زهر است بنا براین تلاش نماییم یک انتخابات همه شمول داشته باشیم.

همچنین عبدالرب رسول سیاف، با انتقاد از عملکرد طالبان خاطرنشان ساخت که طالبان به هیچ صورتی مسلمان نیستند و اگر ادعای مسلمانی می کنند پس چرا اطفال و زنان بیگناه را می کشند و هر روز دست به انتحار و انفجار می زنند.

آقای سیاف در بخش دیگر از صحبت هایش گفت، کسانی در فکر و خیال تجزیه افغانستان هستند همه ای آنان خائن و وطن فروش اند و ما اجازه نمیدهیم که کشورمان تجزیه شود.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *