وزارت صحت عامه گفته های”سیگار” را سوء تفاهم خواند

وزارت صحت عامه گزارش بازرس ویژه ایالات متحده برای باز سازی افغانستان ( SIGAR) را بی اساس خوانده گفت این گزارش در نتیجه‌ای یک سوء تفاهم نوشته و به نشر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه امروز(16 سنبله) طی کنفرانس مطبوعاتی به همین منظور گفت متاسفانه رسانه‌ها تعبیر دیگر گونه‌ای از این گزارش داشته کا باعث نگرانی مردم افغانستان و دست اندرکاران بخش صحت در کشور شده است.

بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که کم کاری ها در محاسبات مالی وزارت صحت عامه افغانستان وجود دارد و قرار است بیش از 200 میلیون دالر در این وزارت کمک شود اما کمک ها در معرض هدر شدن و حیف و میل مواجه است.

وزیر صحت عامه وجود هرگونه فساد و استفاده جویی در این وزارت را رد نموده گفت: من (وزیر صحت  عامه) و تمام کادر وزارت صحت عامه حاضر به حساب دهی به حکومت افغانستان بود، مردم افغانستان و به تمویل کنندگان بین المللی هستیم.

وی خطاب به کسانی که از این گزارش استفاده‌ای دیگر گونه نموده گفت: وزارت صحت عامه از پول همین منابع و تمویل کنندگان بوده که در حدود 450 مرکز صحی، کلینک، پنج شفاخانه ولایتی، در افغانستان به فعالیت ادامه داشته و هزاران شهروند افغانستان از این خدمات استفاده نموده است.

این گفته‌های وی در حالی مطرح میگردد که در چند روز گذشته‌گزارش های متعدد در خصوص کم‌کاری های وزارت صحت عامه به نشر رسید که بعضی از این گزارش ها نشان میداد که افغان ها روزانه دو میلیون دالر به هدف مسافرت های صحی از افغانستان خارج می‌کند.

دکتر ثریا دلیل افزود که در ده سال اخیر واحدی اداری در داخل این وزارت بنام ( واحد هماهنگی و مدیریت کمک های بین المللی) ایجاد گردیده است که مسوولیت که تمام امور مربوط به کمک های بین المللی در آن ثبت و مدیریت شده و سالانه هم وزارت صحت عامه توسط  اداره‌ای ثبت، کنترل و تفتیش مقام ریاست جمهوری بطور منظم مورد کنترل و تفتیش قرار گرفته است که در طول این سالها هیچگونه تخطی مشاهده نشده است.

وزیر صحت عامه‌ای کشوریاد اور شد مصارفی که ما از طریق اداره انکشاف بین المللی دولت امریکا به دست میاریم نظر به مصرف بوده و ما هیچ گونه پولی فیزیکی را جنسا در اختیار خود نداشته ایم و تفاوتی که در مصرف نشان داده شده است تفاوت در ارقام است.

وی اذعان نمود که ما هیچ وقت پولی را از  ادرس این اداره بصورت فیزیکی در خزاین این وزارت نداشتیم و ما ارزومندیم که تعبیر از یک کلمه‌ای(خطر موجودیت فساد) باعث زیر سووال بردن یک دهه همکاری و کار مشترک وزارت صحت افغانستان با ایالات متحده امریکان و اداره انکشافی و بین المللی این کشور نشود.

گفتنی است که بازرس ویژه ایالات متحده برای باز سازی افغانستان ( SIGAR)چند روز پیش از وجود فساد در چوکات وزارت صحت عامه پرده برداشته و تهدید کرده بود که اگر وضعیت به همین شکل پیش رود اداره(USID) کمک‌هایش را به این وزارت قطع خواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *