ضعف مدیریت حکومت ادامه جنگ در افغانستان

فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان آغاز مذاکرات صلح پیش از سال 2014 با طالبان را مانعی برای اوج گیری جنگ های داخلی در افغانستان می داند.

پس از متوقف شدن گفت وشنودهای صلح میان طالبان و افغانستان مبنی بر چگونگی بازگشایی دفتر این گروه در دوحه، جیمز دابنز، فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان گفته است که پایین شدن پرچم و لوحه دفتر طالبان در قطر، نمایندگان این گروه را به خشم آورده و آنان مذاکرات با امریکا و شورای عالی صلح افغانستان را متوقف ساخته اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دابنز ابراز داشت که در حال حاضر در افغانستان جنگ داخلی جریان دارد، و اگر روند مذاکرات صلح با طالبان آغاز شود، سبب کاهش خشونت ها و یا هم آمدن صلح و امنیت درازمدت در افغانستان می شود.

فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان می گوید: هرچند پس از پایین آمدن لوحه و بیرق طالبان در قطر، این گروه حاضر به گفت و شنود با شورای عالی صلح و امریکا نمی باشد؛ اما واشنگتن و اسلام آباد تلاش دارند تا قناعت طالبان را برای از سرگیری گفت و شنود با دولت افغانستان به دست آورند.

منبع در مورد آینده افغانستان نیز مطمئن نیست و می افزاید: «پرسش اصلی اینست که آیا این جنگ داخلی در افغانستان تشدید میابد یا خیر؟ این تصور هم بیش از حد خوشبینانه خواهد بود که گویا مذاکرات صلح باعث آوردن صلح پیش از پایان سال ۲۰۱۴ می شود؛ اما بهترین راه اینست تا روند، گفتگوها آغاز شود تا شاید در دراز مدت؛ امنیت و صلح در افغانستان حاکم شود.

با این حال، کارشناسان و آگاهان مسایل سیاسی می گویند که پس از سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان، طالبان هیچ گاه اراده قوی برای گفت وشنود صلح در افغانستان نداشته است.

محراب الدین صافی می گوید که حکومت برای آمدن صلح در افغانستان علاقمندی نشان نداده و همین امر در کنار دیگر مشکلات، باعث شده تا صلح و ثبات در کشور به صورت کامل، ایجاد نشود.

به باور وی، ضعف مدیریت و نبود اراده سیاسی قوی در افغانستان، مداخله کشورهای منطقه و غربی برای بدست اوردن منافع شان و نیز بسترسازی جنگ از سوی برخی حلقات داخلی در کشور سبب شده است که جنگ هنوز هم در افغانستان ادامه داشته باشد.

اقای صافی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت: که با یک مدیریت جدی و تصمیم قاطع از سوی حکومت در برابر طالبان، می توان مشکلات را حل کرده و راه های مناسب حل این معضل را جستجو کرد.

هر چند کابل همواره کلید صلح در افغانستان را در دست پاکستان می داند؛ اما پس از بسته شدن دفتر طالبان در قطر، این گروه هنوز هم حاضر به گفت و شنود با حکومت افغانستان نیست، حکومتی که پس از رد گفتگوهای صلح در قطر، حاضر است تا دفتری را برای طالبان در افغانستان یا در یکی از کشورهای اسلامی از جمله عربستان یا ترکیه باز کند که تا هنوز به این پیشنهاد از سوی طالبان پاسخ داده نشده است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *