شکست اوباما درجلب حمایت بین‌المللی مبنی برحمله به سوریه

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، پس از دو روز لابی‌گری در روسیه، در جلب حمایت بین‌المللی برای مداخله نظامی در سوریه شکست خورده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اوباما که روز پنج‌ شنبه برای حضور در نشست گروه بیست، به سن‌پترزبورگ رسید، نتوانست رهبران خارجی را برای حمایت از طرح‌های جنگی‌اش، متقاعد کند، در حالی که اکثر سران کشورهای گروه بیست از او خواستند که بدون مجوز سازمان ملل هیچ حمله‌ای را شروع نکند.

 اوباما و ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش در یک بحث طولانی هر کدام بر موضع خود، در این زمینه اصرار کردند، پوتین معتقد است که اکثریت رهبران، از جمله رهبران چین، هند، اندونزی، آرژانتین، برزیل ایتالیا، آلمان و آفریقای جنوبی با حمله نظامی مستقل از سازمان ملل مخالف هستند.

 رئیس جمهوری سوریه نه تنها مخالف هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه است، حتی او ادعاهای واشنگتن و متحدانش را در مورد اتهامات مبنی بر این که دولت سوریه در ماه گذشته در حمله‌ای علیه شبه ‌نظامیان از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده، رد می‌کند.

 پوتین گفت: ما صدای یکدیگر را می‌شنویم و استدلال‌های یکدیگر را درک می‌کنیم، ما به سادگی می‌گوییم که با این استدلالات موافق نیستیم و او هم با استدلال‌های من موافق نیست، ولی ما به حرف‌های یکدیگر گوش می‌دهیم و تلاش می‌کنیم آن را تجزیه و تحلیل کنیم.

 پوتین در ادامه افزود، در میان اعضای گروه بیست، تنها کانادا، فرانسه، عربستان سعودی و ترکیه از طرح اوباما حمایت کرده‌اند.

 با این حال، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما، گفته است که استرالیا، انگلیس، ایتالیا، جاپان، اسپانیا و کره جنوبی نیز به فهرست متحدان امریکا پیوسته است، شکست رئیس جمهوری امریکا برای جلب حمایت بین‌المللی از طرح‌هایش برای اقدام نظامی علیه سوریه، متقاعد کردن نمایندگان مجلس و رای‌دهندگان امریکا را برای حمایت از حمله، سخت‌تر کرده است.

 اوباما گفته است که او راه سختی در پیش دارد و با توجه به نظرسنجی‌ها ممکن است که او نتواند حمایت مردم امریکا را که همچنان با این حمله مخالفند، جلب کند، اوباما گفته است که او روز سه‌شنبه، پیش از جلسه رای‌گیری در کنگره به منظور تصویب قطعنامه اجازه به دولت برای حمله به سوریه، برای مردم سخنرانی خواهد کرد.

 براساس اطلاعات منتشر شده توسط موسسه تینک پروگرس، اکثریت قریب به اتفاق اعضای مجلس نمایندگان امریکا یا در این زمینه مردد هستند و یا اینکه به طرح حمله نظامی به این کشور خاورمیانه مخالف هستند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *