مسلهء سوریه نتیجه اجلاس گروه 20 را تحت الشعاع قرارداد

دومین روز نشست رهبران و مقامات ارشد گروه 20 به میزبانی روسیه در شهرسن پترزبورگ، امروز جمعه (15سنبله) برگزار می شود  از آن جایکه دستورکار این نشست حل مشکلات اقتصادجهانی است موضوع سوریه آن را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر خارجه استرالیا گفته است که نشست رهبران گروه ۲۰ درباره چگونگی پاسخ به حمله شیمیایی در سوریه که شب گذشته در ضیافت شام در پترزبورگ به بحث گذاشته شد، بدون نتیجه پایان یافته است.

در این اجلاس، رهبران و مقامات ارشد امریکا، آلمان، استرالیا، ایتالیا، بریتانیا، جاپان، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، روسیه، چین، آرژانتین، آفریقای جنوبی، اندونزی، برزیل، ترکیه، عربستان سعودی، مکزیک، هند و اتحادیه اروپا اشتراک کرده اند.

براساس گزارشها موضعگیری متفاوت شرکت کنندگان اصلی، به خصوص امریکا و روسیه، بر سر موضوع کاربرد اسلحه شیمیایی در جنگ داخلی سوریه باعث شده است که بخش عمده‌ای از گفتگوهای جانبی اجلاس به این موضوع اختصاص یابد و اختلاف نظر موجود، به وضوح باعث سردی فضای اجلاس شود.

بی بی سی گزارش داد که نشست گروه ٢٠ در اولین روزکاریش (روزگذشته پنجشنبه) عملا به صحنه یارگیری در موضوع سوریه تبدیل شدو در جلسه‌های صبح برنده ولادیمیر پوتین بود. رییس جمهوری روسیه حمایت همتایان خود از اقتصاد‌های نوظهور را در مخالفت با حمله به سوریه به‌دست آورد مخصوصا چین که رییس جمهورش صریحا گفت حمله به سوریه خطر افزایش شدید قیمت نفت را به‌همراه دارد.

برنده دور دوم این اجلاس باراک اوباما رییس جمهوری امریکا بودهٰ وقتی جلسه شب به پایان میرسد و پوتین و سایر رهبران به سمت سالن شام می‌روند، اوباما همراهشان نبوده و او با نیم ساعت تاخیربه سالن شام خوری حضور پیدا می کند.

چگونگی موضوع سوریه و حمله نظامی به این کشور نشست سران گروه 20 را که روی اقتصاد جهانی به روسیه برگزارشده تحت الشعاع قرار داده ودر اولین روز نشست دستآوردی نداشته است.

برگزارشها در نشست امروز علاوه نشست های عمومی برای بررسی دستور کار اعلام شده، فرصت مناسبی را هم برای مذاکرات خصوصی در اختیار رهبران کشورهای بزرگ جهان قرار خواهد داد تا روابط دوجانبه و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دهند و به توافق‌هایی دست یابند.

همچنین، دولت امریکا در واکنش به تصمیم روسیه در اعطای پناهندگی به ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعاتی امریکایی، از پیش اعلام کرده بود که باراک اوباما، رئیس جمهوری، برنامه ملاقات و گفتگوی خصوصی با رئیس جمهوری روسیه را لغو کرده است. بحران شیمیایی سوریه روابط دوجانبه را حتی سردتر کرده است.

ایالات متحده معتقد است که حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، علیه مردم آن کشور اسلحه شیمیایی به کار گرفته و جامعه جهانی، در اعمال اراده بین‌المللی در جلوگیری از کاربرد چنین تسلیحاتی، ملزم به مجازات این حکومت است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که از آنجا که روسیه مانع از صدور مجوز شورای امنیت برای اقدام در این زمینه می‌شود، کشورهای دیگر باید تعهد خود در این زمینه را در نظر بگیرند و بدون مجوز شورا، وارد عمل شوند.

دولت روسیه با وجود اینکه کاربرد اسلحه شیمیایی در سوریه را مردود ندانسته، اما موضع اعلام شده دولت بشار اسد را پذیرفته و حمله شیمیایی به حومه دمشق را به نیروهای مخالف نسبت داده است. مقامات روسی گفته‌اند که شواهد ارائه شده توسط ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی مسئولیت حکومت سوریه را اثبات نمی‌کند و تاکید داشته‌اند که اقدام نظامی بدون مجوز شورای امنیت، از لحاظ حقوق بین‌الملل، غیرقانونی است.

علاوه بر روسیه، دولت چین نیز با دخالت نظامی در سوریه مخالفت کرده و به خصوص نگران تاثیر چنین عملیاتی بر بهای نفت خام است.

در اجلاس سن پترزبورگ، فرانسه، بریتانیا و کانادا و همچنین دو کشور مسلمان ترکیه و عربستان سعودی، مشخصا از موضع ایالات متحده حمایت کرده‌اند. برخی دیگر از شرکت‌کنندگان، ضمن همسویی در محکومیت حکومت سوریه، عملیات نظامی را مناسب ندانسته‌اند یا حمایت خود از چنین عملیاتی را به صدور مجوز شورای امنیت مشروط کرده‌اند. تعدادی از این کشورها، به خصوص جاپان و کره جنوبی، نگران تاثیر جنگ بر شرایط اقتصادی جهان هستند.

در روزهای اخیر، دولت های آمریکا و فرانسه اقداماتی را جهت زمینه سازی انجام عملیات نظامی در سوریه به جریان انداخته و رهبران این کشورها به تلاش برای قانع کردن افکار عمومی داخلی و بین المللی در مورد لزوم چنین عملیات دست زده اند.

این تلاش ها از کمک و حمایت سیاسی دولت بریتانیا برخوردار بوده هر چند به دلیل رای منفی پارلمان به خواست دیوید کامرون، نخست وزیر، برای کسب مجوز مشارکت در عملیات نظامی علیه سوریه، این کشور نمی تواند در عملیات نظامی شرکت کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *