هشدار روسیه به امریکا در پیوند به حمله نظامی به سوریه

رئیس جمهور، روسیه که از حامیان اصلی دولت بشار اسد در سوریه است در قبال حمله نظامی براین کشور به امریکا هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ضمن تشریح شرط روسیه برای حمایت از عملیات نظامی علیه سوریه، تهدید کرده که ممکن است ارسال شبکه موشکی اس-۳۰۰ به “نقاط حساس جهان” را از سر بگیرد.

آقای پوتین، در مصاحبه‌ با خبرگزاری اسوشیتدپرس، هر گونه عملیات نظامی یکجانبه غرب علیه سوریه را مغایر موازین حقوق بین‌الملل و غیرقانونی توصیف کرده است.

او همچنان، اتهام امریکا در مورد کاربرد اسلحه شیمیایی توسط حکومت سوریه را رد کرده و گفته است که توسل به اسلحه شیمیایی در زمانی که نیروهای دولتی سوریه به پیشرفت‌هایی در برابر مخالفان مسلح دست یافته بودند “مضحک” است.

روسیه یکی از پنج عضو دایم شورای امنیت و دارای حق وتو در این شورا است و تا اکنون از تصویب هر قطعنامه حاوی فشار بر دولت سوریه جلوگیری کرده است.

ولادیمر پوتین، تهدید کرده که امکان از سرگیری ارسال شبکه موشکی به نقاط حساس جهان وجود دارد.

او گفته است که اقدام نظامی امریکا علیه یک کشور دیگر عضو سازمان ملل، بدون مجوز شورای امنیت از نظر حقوق بین الملل، “تجاوز” محسوب می‌شود و مغایر هنجارهای بین‌المللی است.

پوتین در مورد واکنش احتمالی روسیه به چنین اقدامی، تهدید کرد که “اگر ببینیم که اقداماتی در جهت تخطی از هنجارهای رایج بین‌المللی صورت می‌گیرد، ممکن است فکر کنیم که باید در آینده دست به کار شویم و به خصوص، ارسال چنین تسلیحاتی به برخی مناطق حساس جهان را مورد توجه قرار دهیم.”

در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت شامل تحریم فروش تسلیحات سنگین به ایران و تحت فشار امریکا و اسرائیل، روسیه قرارداد ایجاد شبکه موشکی اس-۳۰۰ با ایران را به حالت تعلیق در آورد.

تصویب قطعنامه حمله نظامی برسوریه درکمیته روابط خارجی سنای امریکا

با این حال، کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا اقدام نظامی علیه سوریه را روز گذشه(13سنبله) تصویب کرد.

این کمیته با ۱۰ رای موافق در مقابل هفت رای مخالف این طرح را به صحن مجلس سنا فرستاد که احتمالا هفته آینده به رای گذاشته شود.

این طرح استفاده محدود از نیروی نظامی در سوریه را برای ۹۰ روز مجاز می کند، اما اجازه پیاده کردن نیروهای امریکایی در خاک سوریه را نمی دهد.

علیرغم رای روز چهارشنبه کمیته روابط خارجی، هنوز هم سرنوشت این طرح در صحن سنا معلوم نیست.

این طرح درحالی در کمیته روابط خارجی تصویب شد که باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا برای جلب حمایت بین المللی از اقدام تنبیهی نظامی علیه حکومت سوریه می کوشد.

همراهی فرانسه با امریکا در جنگ احتمالی سوریه

فرانسه از همان ابتدا گفته بود که در کنار امریکا در اقدام نظامی علیه سوریه شرکت خواهد کرد.

بعد از رای منفی پارلمان بریتانیا به مشارکت در حمله نظامی علیه سوریه، دولت فرانسه هم از سوی مخالفان در پارلمان تحت فشار قرار گرفت تا درباره این موضوع رای‌گیری کند، اما فرانسوا اولاند که بنا بر قانون اساسی فرانسه نیازی به کسب اجازه پارلمان ندارد، تاکنون زیر بار این فشارها نرفته است.

پیشتر ژان مارک ارو، نخست وزیر فرانسه هشدار داد که اگر جامعه بین‌المللی در قبال حمله شیمیایی در سوریه اقدامی نکند، “پیامی اشتباه” برای ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای ارو که روزچهار شنبه(13سنبله) در پارلمان فرانسه از تصمیم دولت این کشور برای مشارکت در حمله نظامی به سوریه دفاع می‌کرد، گفت که انفعال در این زمینه صلح و امنیت کل منطقه را به خطر می‌اندازد.

نخست وزیر فرانسه در پارلمان این کشور گفت تردیدی وجود ندارد که حکومت سوریه مسئول حمله شیمیایی دو هفته پیش در حومه دمشق بوده است.

موضوع سهم گیری فرانسه در حمله به سوریه درپارلمان این کشور به رای‌گیری گذاشته نخواهد شد.

پس از آن که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا گفت که حمله نظامی به سوریه را به رای کنگره موکول می کند، فرانسه هم اعلام کرد که به تنهایی علیه سوریه اقدام نخواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *