بان کی مون: بدون مجوز سازمان ملل به سوریه حمله نشود

بان کي مون، دبير کل سازمان ملل گفته است، تنها شوراي امنيت اين سازمان مي‌تواند مجوز هرگونه توسل به خشونت عليه سوريه را به دليل حمله شيميايي ادعا شده در حومه دمشق صادر کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بان کي مون در مقر سازمان ملل در نيويارک گفت: همانطور که بارها گفته‌ام، سازمان ملل مسئوليت اصلي حفظ صلح و امنيت جهاني را بر عهده دارد.

بان طي اظهاراتي که ظاهرا مشروعيت طرح امريکا براي حمله نظامي به سوريه را بدون مجوز سازمان ملل به چالش مي‌کشيد، گفت “توسل به خشونت تنها زماني قانوني است که در راستاي دفاع از خود و همسو با اصل ۵۱ منشور سازمان ملل باشد يا اينکه شوراي امنيت با چنين اقدامي موافقت کند.”

دبير کل سازمان ملل متحد همچنين گفت مخالف نظامي گري بيشتر در سوريه است و ضمن تاکيد بر لزوم پيدا شدن يک راه حل سياسي، افزود حمله نظامي به سوريه ممکن است منجر به هرج و مرج و خونريزي بيشتر در اين کشور عربي شود.

بان اظهار داشت: من متوجه اين استدلال مبني بر اقدام (نظامي) جهت جلوگيري از استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در آينده هستم، در عين حال، ما بايد آثار هرگونه اقدام تنبيهي براي جلوگيري از خونريزي را مورد نظر قرار داده و پيدا شدن يک راه حل سياسي براي درگيري‌ها را تسهيل کنيم.

دبير کل سازمان ملل بدون متهم کردن هيچ طرفي به انجام حمله شيميايي، گفت: در صورتي که تاييد شود، هرگونه استفاده از سلاح شيميايي توسط هر گروهي در هر شرايطي نقض بارز قوانين بين المللي و يک جنايت جنگي وحشتناک محسوب مي‌شود.

بان افزود: اين اتهام، صرفنظر از اينکه سوي چه گروهي مطرح شده است، بايد زنگ خطري براي جامعه جهاني باشد.

وي اظهار داشت، هدف از تحقيقات سازمان ملل در مورد اين حمله شيميايي اين است که به طور مستقل و به صورت عيني و بي‌طرفانه، واقعيت را روشن کند.

باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا ۳۱ آگوست گفت، به اين نتيجه رسيده است که واشنگتن بايد عليه دولت سوريه دست به اقدام نظامي بزند که اين به معناي حمله يک جانبه نظامي بدون مجوز سازمان ملل متحد است.

اوباما گفت، با وجود اينکه وي تصميم خود را گرفته است، اما به دنبال موافقت اعضاي کنگره با اين حمله است،  با وجود اين، رئيس جمهور امريکا گفت، آماده است که در هر زماني دستور حمله نظامي به سوريه را صادر کند.

نمايندگان امريکا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين دو روز بعد براي دومين بار در مقر سازمان ملل با يکديگر ديدار کردند اما بعد از اينکه نمايندگان يکي پس از ديگر محل جلسه را ترک کردند، اين نشست نيز بعد از حدود يک ساعت با شکست روبرو شد.

اعضاي غربي شوراي امنيت به دنبال قطعنامه‌اي در حمايت از حمله نظامي به سوريه هستند و در مقابل روسيه و چين قويا مخالف هرگونه حمله به اين کشور عربي هستند.

روسيه و چين از مارچ ۲۰۱۱ هرگونه قطعنامه شوراي امنيت مبني بر حمله نظامي و اعمال تحريم عليه دمشق را وتو کرده‌اند.

اين دو کشور همچنين مخالف هجمه فعلي امريکا و فرانسه براي حمله به سوريه بوده و وعده داده‌اند که هرگونه قطعنامه‌اي را که راه را براي اقدام نظامي هموار کند، وتو مي‌کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *