نگراني نهادهاي جامعه مدني ازچگونگی تامين امنيت انتخابات

خبرگزاری خاورمیانه – انتخابات

مسئولان جامعه مدني در غرب کشور ميگويند: عمده ترين نگراني مردم براي يك انتخابات شفاف وعادلانه، موجوديت ده ها گروه افراد مسلح غيرمسئول در ولايات حوزه غرب بخصوص ولايت هاي غور و بادغيس مي باشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، درحال حاضر در ولايات غور و بادغيس زورمندان حتي كارتهاي راي دهي را ازنزد برخي ازمردم جمع آوري نموده تا در روز برگزاري انتخابات اين مردم با حضور آنها «زورمندان» راي خودرا به صندوق ها بريزند.

خلیل پارسا یکتن از فعالان مدنی هرات هشدارميدهد كه اگر افراد مسلح غيرمسئول توسط دولت ازبين نروند و سلاح دست داشته شان جمع آوري نگردد، بعيد است تا يك انتخابات شفاف وعادلانه برگزارگردد.

به گفته وی، تا زمانی که نیروهای مسلح افغانستان در بخش دفاعی و  امنیتی به همين گونه عمل کنند، امکان این وجود دارد که طالبان و نیروهای مسلح مخالف دولت یک سری چالش ها را خلق نمایند.

از سویی دیگر حسن حکیمی یکتن از فعالان مدنی ولایت غور میگوید: دربيشترين ناامني هاي ولايات حوزه غرب افغانستان، دست كشورهاي بيگانه دخيل بوده و ازمسئولان دولتي ميخواهند تا جلو اين مداخلات را بگيرند.

او میگوید: با این مشکلات اشتیاق مردم برای حضور در پای صندوق های رای به صفر خواهد رسید.

آنان با صدور اعلاميه 5 ماده اي از رئيس جمهور كشورخواستند هرگاه حكومت افغانستان اراده به برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه دركشوردارد، از حال بايد امنيت صددرصدي مراكز انتخاباتي ازسوي نيروهاي امنيتي افغان گرفته شود.

نگرانی از نبود امنیت انتخابات درحالی بیان می شود: که گفته می شود اکثر مردمان ولسوالي ها در ولایت های غربي کشور بخاطر تهدید مخالفان مسلح هيچ علاقه ودلچسپي نسبت به انتخابات پيشرو ازخود نشان نميدهند.

پیش از این شماری از احزاب سیاسی این نگرانی را مطرح کرده‌اند که ممکن است انتخابات آینده ریاست جمهوری به موقع و به صورت شفاف برگزار نشود.

اما اخیرا” حامد کرزی رئیس جمهوری كشور با تاکید گفته است که این انتخابات به موقع برگزار می‌شود و تلاش خواهد کرد که از هر نوع تقلب در آن جلوگیری شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *