رئیس جمهور در پاکستان چه وعده هایی داد ؟

اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه – میز پاکستان شناسی

محمد عمر داوودزی، سفیر پیشین افغانستان در پاکستان، به عنوان سرپرست وزارت داخله تعیین شد.

داوودزی یکی از چهره‌های نزدیک به پاکستان می‌باشد. به نظر می‌رسد که تقرر وی به عنوان سرپرست وزارت داخله، جزء از توافقاتی باشد که در بیستمین سفر رییس جمهوری به آن کشور با نواز شریف صورت گرفته است. بیستمین سفر رییس جمهوری به پاکستان که چند روز پیش صورت گرفت اگرچه ظاهراً ناکام و بی‌دستاورد خوانده شده است، اما سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر آن کشور گفته است که این آخرین سفر توانسته فضای اعتماد را میان دو کشور ایجاد کند.

پاکستانی‌ها خواست‌های متعددی از جانب افغانستان دارند که یکی از آن‌ها اعزام نیروهای امنیتی افغانستان برای آموزش به پاکستان می‌باشد. پاکستانی‌ها می‌خواهند با به دست آوردن این امتیاز در میان نیروهای امنیتی کشور نفوذ نموده و آن‌ها را وفادار به خود پرورش دهند.

تقرر محمد عمر داوودزی به عنوان سرپرست وزارت داخله، نشان می‌دهد که رییس جمهور کرزی به خواست‌های آنان لبیک گفته و ظاهراً این تقاضا را پذیرفته است.

پاکستان یکی از کشورهای مقتدر منطقه است. گفته می‌شود که این کشور در رده‌بندی جهانی، دارای پانزدهمین ارتش مقتدر دنیا می‌باشد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سیا و کتاب‌خانه کنگره آمریکا و برآورد آن‌ها در سال ‌2011، پاکستان از نظر توان نظامی در رده پانزدهم قدرت‌های نظامی جهان قرار دارد.

«بر اساس اطلاعات عنوان شده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و کنگره آمریکا، پاکستان که جمعیت آن ‌187 میلیون و 342 هزار نفر است، هم‌اکنون دارای 617 هزار پرسنل فعال نظامی است و تعداد نیروهای ذخیره فعال این کشور 515 هزار نفر است.

نیروی زمینی پاکستان دارای 2640 دستگاه تانک، 4620 دستگاه نفربر، 1086 عراده توپ کششی، 595 عراده توپ خودکششی، ‌200 سامانه پدافند موشکی، 3200 خمپاره‌ انداز، 3400 سامانه ضد تانک، 2500 سامانه پدافند هوایی و 11500 وسیله نقلیه لجستیکی است.

نیروی هوایی این کشور نیز دارای 1414 فروند جنگنده و هواپیما، 535 فروند هلیکوپتر و 148 فرودگاه عملیاتی است.

نیروی دریایی پاکستان نیز دارای یازده فروند کشتی، دو بندر، ‌5 زیر دریایی، 15 قایق نظامی گشت زنی، 11 ناوچه، یک ناوشکن و یک قایق‌ جنگی خشکی آبی است. اما نیروی دریایی این کشور دارای ناو هواپیمابر نیست.»

پاکستان با وجود آن‌که پانزدهمین قدرت نظامی جهان می‌باشد، در عین حال یک سری گروه‌های شبه‌نظامی و افراط‌گرای را نیز در دامن خود پرورانده است که برای منافع ملی آن کشور کار می‌کنند. گروه‌های سپاه صحابه، لشکر طیبه و طالبان از همین دسته می‌باشند.

پاکستان در کنار برخورداری از همه نیروهای نظامی هم‌چنان در تلاش است تا با نفوذ در ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان، نیروهای امنیتی این کشور را نیز اجیر خود بسازد.

نویسنده : عبدالشهید ثاقب

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *