رد پای عربستان سعودی در پشت حملات شیمیایی در سوریه

سوري‌ها در شهر غوطه در حومه دمشق مي‌گويند که عربستان سعودي براي يک گروه تروريستي وابسته به القاعده در سوريه، سلاح شيميايي تهيه کرده است،همان گروهي که دولت بشار اسد آن‌ها را در انجام حملات شيميايي در سوريه مقصر مي‌داند.

به گزاش خبرگزای خاور میانه، در اين گزارش که یکی از نویسندگان آن يک خبرنگار کهنه‌کار خبرگزاري آسوشيتدپرس، است، آمده که مصاحبه‌هاي انجام شده با داکتران، ساکنين اين منطقه، نيروهاي ضددولتي و خانواده‌هاي آن‌ها نشان مي‌دهد که تروريست‌ها که از شاهزاده بندر بن سلطان آل سعود، رئيس اطلاعات و جاسوسي عربستان درخواست دريافت سلاح‌هاي شيميايي داشتند، اين سلاح‌ها را از آن‌ها دريافت کردند.

اين گزارش به نقل از پدر يکي از شبه‌نظاميان آورده است که او گفته است پسرش و ۱۲ نفر ديگر در داخل تونلي که براي ذخيره کردن سلاح‌هاي تامين شده توسط ابوعايشه، رهبر سعودي تبار شبه‌نظاميان استفاده مي‌شد، کشته شدند.

پدر شبه‌نظامي کشته شده اين سلاح‌ها را لوله‌اي شکل توصيف کرده و سلاح‌هاي ديگر را شبيه يک بطري بزرگ گاز توصيف کرده است.

نيروهاي ضددولتي که در اين مقاله با آن‌ها مصاحبه شده است، اظهار داشته‌اند که آن‌ها هيچ اطلاعي از ماهيت اين سلاح‌ها که در اختيارشان قرار داده شده بود، نداشتند و هيچ دستورالعملي مبني بر چگونگي استفاده از آن‌ها نيز دريافت نکرده بودند.

يک شبه‌نظامي گفت: “هنگامي که شاهزاده بندر چنين سلاح‌هايي در اختيار مردم قرار مي‌دهد، بايد به آن‌ها بگويد که چه چيزهايي بايد در مورد آن بدانند و چگونه بايد از اين سلاح‌ها استفاده کرد.”

يک شبه‌نظامي ديگر نيز شبه‌نظاميان تکفيري جبهه‌النصرة وابسته به القاعده را به سرباز زدن از همکاري با ديگر شورشيان و به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه در اين زمينه متهم کرده است، وي گفت: آن‌ها صرفا از برخي شورشيان عادي براي حمل اين مواد و انجام عمليات با آن‌ها استفاده مي‌کنند.

وي در ادامه افزود: ما در مورد اين سلاح‌ها بسيار کنجکاو بوديم، ولي متاسفانه برخي از شبه‌نظاميان اين سلاح‌ها را به صورت نادرست استفاده کردند و منجر به انفجار اين سلاح‌هاي شيميايي شدند.

نويسنده اين مقاله خاطرنشان کرد که به داکترانی که قربانيان سلاح‌هاي شيميايي را معالجه کرده‌اند، هشدار داده شده است که هيچ سئوالي در مورد اين که دقيقاچه کسي مسئول اين حملات بوده‌است، نپرسند.

همچنين ده‌ها نفر از شبه‌نظاميان که در اين گزارش مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، گفته‌اند که آن‌ها دستمزد خود را از دولت عربستان دريافت مي‌کنند، براساس اين گزارش آن‌ها گفته‌اند که شاهزاده بندر، در بين شبه‌نظاميان القاعده که در سوريه مي‌جنگند، با نام الحبيب (عاشق) شناخته مي‌شود.

به نوشته روزنامه اينديپندنت، آژانس اطلاعاتي شاهزاده بندر بود که براي اولين بار در ماه فبروري، به منظور حمايت از تلاش‌هاي رياض براي سرنگوني بشار اسد، دولت سوريه را به استفاده از گاز شيميايي متهم کرد.

روزنامه وال استريت ژورنال، گزارش داده است که رئيس سازمان جاسوسي عربستان، توسط سازمان سيا، به عنوان فردي ماهر در توطئه‌هاي ديپلماتيک واشنگتن و جهان عرب شناخته مي‌شود که هر چه را که دولت امريکا نمي‌تواند آشکارا عملي کند، مانند ارسال پول، اسلحه، پرداخت رشوه و زيرميزي براي سران کشورهاي عربي، مي‌تواند انجام دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *