روسیه آماده فروش پدافند هوایی مشابه اس- 300 به ایران، افشای پروژهء حمله سایبری امریکا به ایران

معاون نخست وزیر روسیه از آمادگی کشورش برای فروش نوعی سامانه پدافند مشابه اس ـ ۳۰۰ به ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرده برای فروش مشروط نوعی سیستم پدافند هوایی به ایران آمادگی دارد، آقای دمیتری راگوزین معاون نخست وزیر این کشور گفته این سامانه پدافند هوایی شبیه سامانه “اس ـ 300” است، اما وی نام این سامانه پدافند هوارا علام نکرد.

طبق گفته معاون نخست‌وزیر روسیه ، شرط فروش این سامانه این است که ایران شکایتش در پرونده فروش سامانه اس ـ ۳۰۰ را پس بگیرد، قرارداد فروش سامانه “اس-300” به ایران، در سال 2007 میلادی امضا شد اما در سال 2010 در پی تصویب قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، این قرارداد از سوی روسیه لغو شد .

ایران در واکنش به لغو این قرارداد شکایتی علیه شرکت روسی سازنده این سامانه به دادگاه بین‌المللی داوری ژنو ارائه کرد و خواستار دریافت 4 میلیارد دالر غرامت شد، سامانه اس ـ 300 را پس بگیرد.

در همین حال افشاگر برنامه‌های جاسوسی امریکا اسناد جدیدی رو کرده که از جزئیات یک پروژه ۶۵۲ میلیون دالری برای حمله‌های سایبری علیه کشورهای مخالف واشنگتن پرده برمی‌دارد، اسناد اسنودن جزئیات جدیدی از پروژه حمله سایبری امریکا به ایران افشا کرد.

روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست در یک افشاگری تازه شواهدی ارائه کرده که نشان می‌دهند سازمان‌های جاسوسی امریکا در سال 2011، 231 عملیات تهاجم سایبری را طراحی و سازمان‌دهی کرده است.

این افشاگری بر اساس انتشار اسنادی صورت گرفته که ادوارد اسنودن، پیمانکار اسبق آژانس امنیت ملی امریکا آنها را درز داده است، سند جدید شاهد جدیدی است که نشان می‌دهد پیکارهای سایبری دولت اوباما به شبکه‌های کمپیوتری کشورهای خارجی نفوذ کرده و آنها را مختل می‌کند.

علاوه بر این آشکار شده متخصصان کمپیوتر امریکا در چارچوب تلاشهای گسترده‌ای با اسم رمز GENIE به شبکه‌های کمپیوترهای خارجی نفوذ می‌کنند تا آنها را تحت کنترل دولت امریکا درآورند.

اسنادی که ادوارد اسنودن در اختیار واشنگتن‌پست قرار داده نشان می‌دهند در چارچوب این پروژه 652 میلیون دالری، “هر سال، در دهها هزار دستگاه کمپیوتر، روتر و فایروال‌ها اشیاء پنهانی و بد افزارهای پیشرفته کاشته شده بود و طرح‌هایی در جریان بوده تا این رقم را به میلیون‌ها افزایش دهد.”

واشنگتن‌پست می‌نویسد طبق آنچه مقامات سابق گفته‌اند، ایران، روسیه، چین و کره شمالی در زمره اهدافی بوده‌اند که در ردیف اولویت‌های این حمله‌ها قرار داشته‌اند.

دولت امریکا و اسرائیل بین سالهای 2009 و 2010 تلاش کردند با ویروسی موسوم به استاکس‌نت به نیروگاه هسته‌ای نطنز حمله کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *