اطلاعات تازه اسنودن در پیوند باقتل بن لادن

نیرو های ویژه امریکایی در سال 2011 میلادی در جریان یک عملیات کاملا سری اسامه بن لادن رهبر شبکهء القاعده را در شهر ابیت آباد پاکستان با استفاده از فناوری ماهواره ای به قتل رساندند.

به گزارش خبر گزاری خاورمیانه، این ماهواره ها سیگنال های برقی را از منطقه اخذ نموده، اطلاعات را جمع آوری می کردند.

 بر اساس گزارش ها، در آن زمان اداره امنیت ملی امریکا، مکالمات تلفنی اعضای شبکهء القاعده را در پاکستان تحت نظارت داشت، صحبت های مهم و مکالمات خاص آن ها را می شنید.

کارشناسان اداره مرکزی استخبارت امریکا می گویند، آن ها موقیعت جغرافیایی یک تیلفون را تثیبت کردند که با اقامتگاه اسامه بن لادن در شهر ابیت آباد ارتباط داشت.

اطلاعات در مورد چگونگی عملیات برای کشتن اسامه بن لادن محرم نگهداشته شده و جزئیات آن در راپور مصارف استخبارتی سال 2013 تحت عنوان «بودجهء سیاه» قید شده است.

این اطلاعات توسط ادوارد اسنودن کارمند سابق ادارهء استخبارات امریکا در اختیار روزنامه واشنگتن پست قرار داده شده است.

وی همچنین گفته است، درست هشت ساعت بعد از عملیات در شهر ابیت آباد، نمونه های گرفته شده از بدن اسامه بن لادن به لابرتوار اداره استخبارتی امریکا در افغانستان ارسال شد، دی. ان. ای وی مورد تجزیه قرار گرفت و هویت وی تصدیق شد.

 در گزارش مالی استخبارات امریکا گفته شده است، یک ماه قبل از عملیات در شهر ابیت آباد، از اقامتگاه اسامه بن لادن عکس ها گرفته شد و پلان عملیات آماده شده بود.

در این اسناد همچنان گفته شده است، اداره استخبارتی آمریکا (CIA) یک دکتر پاکستانی و سایر کارمندان صحی را موظف ساخت تا نمونه های را از اقامتگاه اسامه بن لادن جمع آوری کنند و بر اساس آن تعداد افرادی مشخص شود که در آن خانه زندگی می‌کردند.

 در سال 2012  یک محکمه پاکستان دکتر شکیل افریدی را به جرم توطئه برضد دولت آن کشور متهم ساخت.

به نقل از رادیو آزادی، یک قاضی ارشد پاکستانی روز پنجشبه هفته جاری سزای وی را که 33 سال حبس رد کرد و خواستار یک محاکمه دیگر شد.

 در اسناد مالی امریکا همچنین گفته شده است، اداره استخباراتی آمریکا برای بررسی اسناد کامپیوترهای بدست آمده از اقامتگاه اسامه بن لادن دونیم ملیون دلار را مصرف کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *