دردناکترین گزارش سازمان صحی جهانی در مورد سیگاری ها

سازمان صحی جهانی در گزارش ماه گذشته خود اعلام کرد ازجمعیت یک میلیارد نفر سیگاری در جهان، سالانه بیش از ۶ میلیون نفر در جهان جان خود را از دست می دهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سازمان صحی جهانی درگزارش سالانه خود در ماه جولای ۲۰۱۳ ، ضمن انتشار این آمار هشدار داد که نیمی از جمعیت سیگاری ها و مصرف کنندگان دخانیات در جهان به طور قطعی جان خود را از دست می دهند.

طبق این گزارش، مصرف دخانیات هر سال جان بیش از ۶میلیون نفر را در دنیا می گیرد که از این تعداد بیش از ۵ میلیون نفر مصرف کنندگان دائمی و بیش از۶۰۰ هزار نفر غیر سیگاری هایی هستند که در معرض دود سیگار قرار می گیرند.

گفته می شود اگر اقدام فوری برای مقابله با سیگار در تمام کشورهای دنیا صورت نگیرد، این آمار تا سال۲۰۳۰ به بیش از ۸ میلیون نفر خواهد رسید، گفتنی است بیش از۸۰ درصد از یک میلیارد سیگاری در جهان، در کشورهای با درآمد کم و یا متوسط زندگی می کنند.

گزارش سازمان صحی جهانی حاکی است: در هر ۶ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر مشکلات ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهد،همچنین بر اساس آمار این سازمان نیمی از مصرف کنندگان فعلی سیگار بر اثر بیماری های مربوط به دخانیات، جان خود را از دست می دهند.

علاوه بر این، در برخی از کشورها، کودکان فقیر برای تامین درآمد خانواده های خود، در مزارع توتون و تنباکو کار می کنند و به همین علت در معرض بیماری توتون و تنباکو سبز قرار می گیرند، این بیماری کشنده بر اثر جذب پوستی نیکوتین هنگام تماس دست به برگ های مرطوب توتون به وجود می آید.

گزارش پیشین این سازمان نیز حاکی از ارائه آمار هولناک مرگ و میر ۱۰۰ میلیون نفر در جهان در اثر مصرف دخانیات بود و اگر روند فعلی ادامه یابد این آمار به یک میلیارد نفر در قرن بیست و یکم خواهد رسید.

دود توتون و تنباکو حاوی بیش از ۴هزار ماده شیمیایی است که از این تعداد دستکم ۲۵۰نوع مضر بوده و بیش از ۵۰ نوع ماده شیمایی سرطان زا است.

در بزرگسالان، دود سیگار باعث بیماری های جدی قلبی عروقی و تنفسی، از جمله بیماری عروق کرونر قلب و سرطان ریه می شود، همچنین سیگار، علت مرگ ناگهانی نوزادان و وزن کم آن ها هنگام تولد است.

این گزارش می افزاید: تقریبا نیمی از این کودکان به طور منظم در مکان های عمومی هوای آلوده به دود سیگار را تنفس می کنند و بیش از ۴۰درصد از کودکان حداقل یک والد سیگاری دارند.

براساس برخی آمارهای ارائه شده توسط منابع غیر رسمی ۱۰کشور نخست مصرف کننده دخانیات برمبنای توتون و تنباکو عبارت است از: یونان، اسلوونی، اوکراین، بلغارستان، جمهوری چک، مقدونیه، روسیه، ملداوی، اسپانیا و بوسنی هستند، طبق این گزارشها ایران جایگاه ۶۷ مصرف کننده سیگار در جهان را داراست.

درحال حاضر کانادا، برزیل، سنگاپور و تایلند چهارکشوری هستند که استعمال دخانیات را دراماکن عمومی ممنوع اعلام کرده و برای متخلفان این قانون مجازات نسبتا سنگینی اعمال می کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *