اوباما مواضع واشینگتن در مورد بحران سوریه و مصر را اعلام کرد

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، مواضع واشینگتن در مورد بحران سوریه و مصر را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه؛ اوباما در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز گذشته (جمعه) از «حمله شیمیایی» اخیر در سوریه که گفته می‌شود به مرگ بیش از ۱۳۰۰ نفر انجامیده به عنوان «رویدادی مهم» نام برد.

وی گفت: این امر موجب «نگرانی عمیقی» شده است و مسئولان مربوطه «مشغول جمع‌آوری اطلاعات» درباره این رخداد هستند.

به گفته او، مقامات امریکا تلاش می‌کنند سازمان ملل متحد را به اقدامات موثرتری در رابطه با بحران سوریه ترغیب کنند و نیز از حکومت سوریه می‌خواهند که به بازرسان بین‌المللی اجازه دهند تا از منطقه‌ای که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته است، بازدید کنند، «اگرچه با توجه به پیشینه حکومت سوریه، انتظاری نیست که آنها همکاری کنند».

حکومت سوریه و شورشیان در این کشور حمله شیمیایی اخیر را که در حومه دمشق به وقوع پیوست، به یکدیگر نسبت می‌دهند این حمله واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشت تا جایی که فرانسه اعلام کرد در صورتی که ثابت شود مسئول آن حکومت سوریه بوده، «جامعه جهانی باید متوسل به زور شود».

خبرنگار سی‌ان‌ان در ادامه این گفت‌وگو نظر باراک اوباما را درباره انتقادات سناتور مک‌کین، رقیب پیشین او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ می‌پرسد که گفته است، اعتبار امریکا در منطقه به خاطر واکنش ضعیف دولت به رویدادهای سوریه و مصر صدمه خورده است.

آقای اوباما در این پاسخ گفت: «من با سناتور مک‌کین و تمایل شدید او برای کمک به مردمی که در شرایطی اندوهناک و بی‌نهایت دشوار گرفتار شده‌اند، همذات‌پنداری می‌کنم. اما تصورم این است که مردم امریکا از من به عنوان رئیس جمهور انتظار دارند که به منافع بلندمدت ملی‌ امریکا فکر کنم.»

اوباما هشدار داد که تصمیمات اشتباه می‌تواند امریکا را «در شرایطی بسیار دشوار گرفتار کند و آن را به مرحله‌ای بکشاند که دست به مداخله‌ای بسیار پرهزینه و سخت بزند که اتفاقا به موج خشم در منطقه دامن بزند».

وی با اشاره به برخی انتقادها از عدم مداخله نظامی آمریکا در سوریه گفت: «اگر ایالات متحده بدون مجوز سازمان ملل متحد و بدون ارائه مستندات روشن به کشور دیگری حمله کند، آیا قوانین بین‌المللی از این اقدام حمایت می‌کنند؟»

اوباما در نهایت تاکید کرد تمام هزینه‌هایی را که اقدام نظامی در پی خواهد داشت باید محاسبه کرد و این‌ که آمریکا در چارچوب بین‌المللی برای خلع قدرت بشار اسد تلاش می‌کند.

بحران مصر

باراک اوباما در ادامه این گفت‌وگو با پرسشی درباره فشار کنگره ایالات متحده برای قطع کمک‌ ۱.۲ میلیارد دالری امریکا به حکومت مصر مواجه شد، که او در پاسخ گفت: «احساس من در رابطه با مصر این است که این کمک به‌خودی خود نمی‌تواند عملکرد دولت موقت را آن‌قدرها تغییر دهد، اما گمان می‌کنم اکثر امریکایی‌هایی نظرشان این است که ما باید خیلی مراقب باشیم این تصور پیش نیاید که از اقداماتی حمایت می‌کنیم که معتقدیم مخالف ارزش‌ها و ایده‌آل‌هایمان است.»

او سپس تاکید کرد که دولت امریکا مشغول ارزیابی روابط با مصر است و این‌که تردیدی نیست این روابط با توجه به رویدادهای اخیر مصر نمی‌تواند مثل همیشه باشد.

به گفته آقای اوباما پس از سقوط محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر، باز هم فضایی بود که دولت آمریکا از آن استفاده دیپلماتیک کرد تا ارتش مصر را تشویق کند در مسیر آشتی و مصالحه ملی گام بردارد، اما «آنها از این فرصت استفاده نکردند».

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *