دستگیری دو قاچاقچی بزرگ مواد مخدر و افزایش تولید تریاک در کشور

معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله کشور می گوید که اخیرا دو تن از قاچاقچیان بزرگ منطقه ای مواد مخدر در کشور بنام های حاج لالا وحاج لونگ در ولایت های هلمند و ننگرهاردستگیرشده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بازمحمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله امروز (چهارشنبه) در یک نششت خبری گفت: این افراد در ماه مبارک رمضان دستگیر شده اند.

به معین وزارت امور داخله، حاج عبدالقیوم مشهور به حاج لالا در شهر لشکرگاه و حاج لونگ از قاچاقچیان مشهور ملی و بین المللی در شهرجلال آباد دستگیرشده اند.

به گفته وی این افراد نه تنها در تولید وترافیک موادمخدر داخل کشور نقشی بزرگی داشتند که در پروسس انواع مختلف مواد مخدر وترافیک آن به سطح منطقه وجهان نیز سهمی قابل ملاحظه ای داشتند.

براساس اظهارات احمدی در سال گذشته از مجموع ده تن قاچاقبران بزرگ در لیست وزارت داخله افغانستان 8 تن گرفتار شده اند و ازسویی در سه ما نخست سال روان یعنی در یک ربع گذشته بیش از 113تن موادمخدر در سراسر افغانستان کشف وضبط شده اند.

در عین حال مسولان سطح تولید مواد مخدر در سال روان را نظر به سال های گذشته بیشتر توصیف کرده هشدار میدهند که تریاک در افغانستان بار دیگر در حال افزایش است.

احمدی در ادامه افزود:« علت بالا رفتن سطح کشت مواد مخدر در افغانستان لغوو قطعه خاص محو کشت خشخاش وسپردن مسولیت محو کشتزار های تریاک به والیان میباشد». به گفته او والیان نیز چندان توجهی نمیکنند.

احمدی میگوید که با این همه در سال روان خورشیدی درحدود8805 هکتار زمین کشتزار تریاک محو شده که نظر به سال گذشته 10% کاهش را نشان میدهد وهمچنان این رقم هنوز توسط وزارت مبارزه با مواد مخدر وملل متحد هنوزتایید نشده و قسمی میباشد».

گفتنی است که در سال روان خورشیدی برخی از ولایت دوباره به کاشت تریاک آغاز کرده وگمان میرود که از صفر بیرون شده باشند.

هلمند، قندها، ارزگان، ننگرهار وبدخشان 95% مواد مخدر افغانستان را تولید میکنند در حالیکه افغانستان تولید 95% مواد مخدر جهان را بخود اختصاص داده است.

به گفته مسولان طی سه ماه سال روان صدها میل اسلحه، ده ها عراده موتر، دها سیت مبایل وده ها پایه مخابره از نزد قاچاقبران بدست آمده اند.

در جریان مبارزات سال روان خورشیدی در برابر مواد مخدر 17 تن پولیس شهید و43 تن دیگر زخم برداشته اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *