ثبت نام رای دهندگان در معرض تهدید جدی امنیتی

وزارت امور داخله کشور اعلام کرده است که 259 مرکز از مجموع مراکز اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات را تامین امنیت نمی‌تواند.

نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز (پنجشنبه 10 اسد) در مراسمی که از سوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (FEFA) سخن می‌گفت اعلام کرد که از 399 مرکزثبت نام ایجاد شده در سراسر افغانستان 381 مرکز آن باز و مشغول فعالیت و ثبت نام می‌باشند.

وی افزود که کمیسیون مستقل انتخابات از هفت ماه پیش لیست هفت هزار مرکز رای دهی را برای  ارگان‏های امنیتی سپرده است تا ارگان‏های امنیتی و در راس آن وزارت داخله برای تامین امنیت آن سعی و تلاش نموده آمادگی لازم را داشته و به موقع اقدام  نمایند.

به گفته‏ی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان وزارت داخله دو روز پیش به کمیسیون مستقل انتخابات اعلام داشته است که این وزارت از تامین امنیت 259 مرکزثبت نام عاجز است.

پیش از این نیز احزاب و ائتلاف‏های سیاسی از روند تامین امنیت و ایجاد مراکز ثبت نام رای دهندگان ابراز نگرانی نموده بود و از حکومت خواسته بود که در تامین امنیت مراکز ثبت نام و متعاقبا مراکز رای دهی توجه ویژه نمایند.

کمیسیون مستقل انتخابات از مردم، رسانه‌ها، جامعه مدنی و احزاب سیاسی می‏خواهد تا فعال شده و روی ارگان‏های امنیتی فشار وارد نماید که در خصوص امنیت انتخابات مراکز ثبت نام و رای دهی سعی و تلاش بیشتر نمایند.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات همچنان از انتخابات میان 9 عضو جدید این کمیسیون در روز شنبه آینده خبر داده گفت رییس، معاون و منشی این کمیسیون در روز شنبه طی یک انتخابات شناخته شده و کارشان را رسما شروع خواهند نمود.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که دو روز پیش نهادهای مدنی از عدم راه یافتن نماینده‏ی این نهادها به کمیته گزینش انتقاد نموده بود و از دولت خواسته بود که در خصوص ساختار و عملکرد این کمیته تجدید نظر نماید.

محمد نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان برگزار کننده این نشست، که روی نقش نهاد‏های مدنی در پروسه‏ی انتخابات صحبت می‌کرد نیز از عدم راهیابی نماینده نهادهای مدنی در کمیته‌‏ی گزینش انتقاد نموده گفت: انتخابات یک پروسه‌ی ملی است و باید در آن سلیقه‌های شخصی مان را دخالت ندهیم.

وی تصریح نمود که به خاطر همین پروسه‏ی ملی و برای یکبار هم که شده بیاییم دور هم جمع شویم و ثابت کنیم که نهادهای مدنی  می‏تواند یک رکن اساسی در انتخابات باشد.

ایوب زاده افزود: “ما تاکید داریم که (FEFA) و نهاد‏های مدنی‏ای که زیر همین چتر کار می‌کنند، خواهان این است که یک فرد بی طرف، برای نمایندگی از جامعه مدنی در کمیته گزینش‌ گرفته شود.”

با این وجود وی خاطر نشان ساخت که بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(FEFA)  بیش از 70 ناظر زن  را آموزش مسلکی داده و این ناظرین را در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار داده تا خدمتی باشد از جانب نهادهای مدنی به پروسه‌‏ی انتخابات و بدین وسیله همکاری و همیاری خود را با پروسه‌‏ی انتخابات اعلام می‌داریم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *