طالبان: ما صلح میخواهیم، معلوم نیست که برای چه می جنگیم

وال استریت ژورنال می نویسد، زمانیکه دفتر طالبان برای گفتگو های صلح در نیمه ماه جون در قطر گشایش یافت، این امید ها افزایش یافت که جنگ داخلی که در این کشور بیشتر از یک دهه ادامه داشت، از طریق گفتگو و مذاکرت پایان می یابد.

اما دیر نگذشته بود که این امیدها به خاطر واکنش شدید حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در این رابطه، نقش بر آب شده از بین رفت.

رییس جمهور کرزی در برابر برافراشته شدن بیرق طالبان و نصب لوحه امارت اسلامی افغانستان در بالای این دفتر اعتراض کرده گفت، هیات صلح حکومت در مذاکرات اشتراک نخواهد کرد. ب

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از روزنامه والستریت ژورنال، از آن تاریخ به بعد نماینده طالبان خاموش مانده است.

این مساله زمینه را بری شایعاتی فراهم نموده که آیا مقامات کابل و واشنگتن گفتگو های صلح را که کاملاً به بن بست مواجه شده دوباره آغاز خواهند کرد و یانه؟ روزنامه می نویسد: قوماندانان سطح متوسط طالبان که در فصل جنگ در افغانستان مصروف مبارزه و نبرد اند در مصاحبات شان گفته اند، آنها هم نمی دانند که چه چیزی جریان دارد.

یک قوماندان طالبان در پکتیا که از میدان جنگ صحبت می کرد، می گوید، آنها نمی دانند که رهبران شان چه می کنند؟ روزنامه والستریت ژورنال از قول یک قوماندان طالبان در لوگر می گوید، ما صلح می خواهیم و معلوم نیست که برای چه می جنگیم.

روزنامه تایمز بریتانیا در یک مقاله در مورد بازسازی افغانستان می نویسد: ایالات متحدهء امریکا از طریق اداره انکشاف بین المللی یا یو اس اید خواست که با اعمار یک پروژه سرکسازی خیلی مهم که شهر گردیز را با خوست وصل می کرد و تا قلب شبکه تروریستی حقانی می رسید، دل مردم را بدست آورد.

اما شش سال بعد که مصارف این پروژه به 230 ملیون دالر رسید، تاکنون تنها یک سوم قسمت آن تکمیل شده است.

به نوشتهء روزنامه کار این پروژه بنابر فساد اداری در افغانستان و تلاش های بی هدف غرب، به تعویق افتاد.

روزنامه تایمز بریتانیا در ادامه می نویسد، افزایش مصارف این پروژه تا حد با نا امنی ها و عدم مصوونیت در این مناطق نیز وابسته اند.

زیرا بر کارکنان پروژه سرکسازی از سوی افراد مسلح مخالف حملات صورت گرفته و حتی در برخی از موارد به جنگ سالاران پول داده شده تا مانع کار این پروژه ها شوند.

روزنامه تایمز می نویسد: نجیب الله اوژن وزیر فواید عامه افغانستان بر اداره یو اس ای دی امریکا انتقاد کرده که قرارداد این پروژه ها را با شرکت های امریکایی عقد کرده و این شرکت ها قرارداد ها این پروژه را به دیگر قراردادی ها داده اند.

وزیر فواید عامه می گوید، آنها با تضمین های بانکی و بکس های پول آمدند و به شرکت های کار را تقسیم کردند که نسبت به همه شرکت های دیگر ارزان تر بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *