تدویر لویه جرگه یا اهرم فشار بر امریکا

حکومت افغانستان در تلاش راه اندازى لويه جرگه براى تصميم گيرى امضاى پيمان امنيتى با امريکاست، اما تدوير اين جرگه واکنش هاى متفاوتى را سبب شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، احمد سعيدى کارشناس مسايل سياسى در این زمينه به رسانه ها گفت، آقاى حامد کرزى رئيس جمهورى اسلامى افغانستان از تدوير لويه جرگه اهداف مشخص خود را دارد.

وى گفت: آقاى کرزى مى خواهد اين جرگه را به خاطر فشار بالاى امريکايى ها داير نمايد، زيرا اگر امريکايى ها براى وى در آينده امتيازات فوق العاده (تمديد دوره کارى يا انتخاب يکى از دوستان نزديکش به رياست جمهورى) را قبول نمايد اين جرگه طور عادى سپرى خواهد شد و در آن فيصله مى شود که قرارداد امنيتى تصويب گرديده و فيصله هاى جرگه به نفع امريکا و پشتيبانى از سياست هاى آقاى کرزى صورت خواهد گرفت.

اما اگر امريکا حاضر به امتياز دهى به کرزى نباشد، پس آجنداى جرگه تغيير خواهد خورد که در اين صورت امريکا بايد غرامت جنگى را که در افغانستان برعليه تروريزم و القاعده آغاز کرد، بپردازد.

پيش از اين شوراى همکارى احزاب سياسى در کشور نيز نگرانى شان را در رابطه به تلاش ها جهت تداوم نظام فعلى در کشور بيان کرده بود.

احمدضيا مسعود رهبر جبهۀ ملى گفته بود که برخى حلقات قصد دارند با تدوير لويه جرگه به قدرت شان ادامه دهند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *