سود پاکستان از ارسال طالبان به سوریه ؟

 

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه -میز تحولات منطقه / جنگ سوریه می تواند یک فرصت خوب برای سازمان استخبارات پاکستان باشد تا تشویق و کمک به جنگجویان طالب برای رفتن به سوریه، چند هدف مهم را بدست آورد:

همانگونه که اشاره شد، این کار می تواند به کاهش خشونت در پاکستان موثر باشد و حکومت این کشور با فرستادن کسانی که علاقه به جهاد دارند به نقطهء دور از پاکستان، خود را تاحدی از شر این گونه حملات که هیچ نقطه از پاکستان از شر آن مصوون نیست، تاحدی راحت سازد.

الف : رفتن این طالبان به سوریه که به اجازهء غیرعلنی دولت پاکستان و آی اس آی صورت می گیرد، امریکا را خوشنود خواهد ساخت. هرچند امریکا طالبان پاکستانی را گروهی تروریست می داند و تاکنون تعداد زیادی از رهبران آنانرا در مناطق قبایلی با حملات طیارات بی سرنشین کشته است اما از نظر امریکا تروریست کسی است که منافع امریکا و اسرائیل را تهدید نماید. گروه النصره که اکنون در سوریه می جنگد نیز از گروه هائی بود که امریکا آنرا تروریست می دانست اما اکنون که همین گروه در سوریه درگیر جنگ با نیروهای بشارالاسد است، از کمک های امریکا بهره می برد.

 

ب : نیروهای وفادار به بشارالاسد شیعیان علوی اند و این رژیم از کمک های ایران و شیعیان لبنان هم برخوردار است. در این صورت گروه هائی چون لشکر جهنگوی العالمی با علاقمندی بیشتر به این میدان جنگ خواهند شتافت و این مسئله می تواند در کاهش حملات آنان در داخل پاکستان موثر باشد.

ج : کشورهای عربی چون عربستان سعودی، قطر، امارات و دیگران از اینکه حکومت پاکستان در خفا چنین اجازه ای را به طالبان این کشور می دهد، از حکومت پاکستان خوشنود خواهند شد و شاید در کمک های این کشور ها به پاکستان هم افزایش بعمل آید. این چیزی است که حکومت نوازشریف سخت به آن نیاز دارد.

د : طالبان پاکستانی در پاکستان تا کنون بعنوان یک پشتیبان بزرگ طالبان افغان از آنان حمایت کرده اند و این حمایت موجب شده تا طالبان افغان از مقامات پاکستانی کمتر حرف شنوی داشته باشند. اگر رفتن طالبان پاکستانی به سوریه موجب تضعیف طالبان پاکستانی در داخل پاکستان گردد، این مسئله دور از امکان نیست که پاکستان کنترول بیشتری بر طالبان افغان بخصوص بخش سیاسی این گروه که در قطر مستقر اند و پاکستان از آنان ناراضی است، بدست آورد.

با این اقدام ممکن است تا حملات طیارات بی سرنشین امریکائی به مناطق قبایلی متوقف گردد و این همان چیزی است که نوازشریف در جریان انتخابات به مردم وعده داده بود.

تجربهء جهاد افغانستان برای پاکستان تجربهء ارزشمندی بود. در آن زمان پاکستان با قبول هزاران جنگجوی عرب از سراسر جهان اسلام در هماهنگی با حکومت های شان، رژیم های آن کشور ها را از مشکل ناامنی های ناشی از بنیادگرائی اسلامی نجات داد و جهاد را به جای دیگری منتقل کرد و البته در مقابل کمک های فراوان از کشور های ثروت مند و نفت خیز عرب بدست آورد.

اکنون قضیه برعکس است اما در این حالت نیز این پاکستان است که از این معامله سود می برد اما طالبانی که مخالف حکومت پاکستان اند و در جنگ علیه این حکومت، هزاران سرباز را کشتند و خود نیز هزاران کشته دادند، اکنون به میدان جنگی می روند که از خون آنان حکومت پاکستان برای تقویت خود سود خواهد برد .

وحید مژده / کارشناس مسایل امنیتی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *