دادگاه عالی کشور: خارجی‎ها دامن پاک و سفید قضا را آلوده نکنند

دادگاه عالی افغانستان گزارش تازه سازمان شفافیت بین‎الملل را رد کرده که در آن قوه قضائیه افغانستان فاسدترین نهاد دولتی این کشور عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مسئولان دادگاه عالی می‌گویند برخی از کشورهای غربی برای بدنام کردن قوه قضائیه افغانستان به وسیله نهادهای مختلف، چنین گزارش‌هایی را منتشر می‎کنند.

هفته پیش سازمان شفافیت بین‌الملل در کلیک گزارش تازه خود اعلام کرد که شهروندان افغانستان قوه قضائیه را فاسدترین نهاد دولتی می‎دانند.

بر اساس این گزارش، ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی این سازمان گفته‌اند که قوه قضائیه به فساد آلوده است، ۶۵ درصد پاسخ‌دهندگان هم گفته‌اند که در ۱۲ ماه گذشته یک بار به قوه قضائیه رشوه داده‌اند.

اما عبدالله عطایی مسئول اداری دادگاه عالی در گفتگو با خبرنگاران این گزارش را رد کرد و آن را “تلاشی برای بد نام کردن” قوه قضائیه خواند.

آقای عطایی گفت: “برای پوشاندن فساد گسترده خود، خارجی‎ها متوجه باشند که دامن پاک، منزه و سفید قضای افغانستان را آلوده نکنند و سعی نکنند که [با] آلوده نشان دادن قضای افغانستان، اعتماد مردم افغانستان را از قضا سلب کنند.”

آقای عطایی گفت که برخی از کشورهای غربی که وعده کمک به قوه قضائیه داده بودند، حالا برای فرار از این تعهد خود می‌خواهند که این قوه را بد نام کنند.

هرچند او از کشور خاصی نام نبرد اما دو هفته پیش کشور نروژ تهدید کرده بود که به دلیل ‘ناکامی’ دولت افغانستان در اجرای تعهدهای خود در زمینه مبارزه با فساد اداری، کمک‌هایش به این کشور را کاهش می‌دهد.

با این حال آقای عطایی گفت دادگاه عالی افغانستان در زمینه مبارزه با فساد اداری تلاش‌های زیادی به خرچ داده است.

او افزود دادگاه بیش از ۷۰ قاضی، بیش از ۱۵۰ محرر (مامور ثبت احکام قاضیان) و بیش از دو صد نفر دیگر از دست اندرکاران دادگاهها را بازداشت کرده است. به گفته آقای عطایی، قاضیان بازداشت شده محاکمه شده اند.

این مقام دادگاه عالی افغانستان تاکید کرد: “مصلحتی ندارد دادگاه عالی در پوشاندن فساد. ما می‌خواهیم حق به صاحبش برسد. چه مصلحتی است در این که ما اگر چیزی باشد، آن را بپوشانیم؟”

سازمان شفافیت بین‌الملل هر ساله نظر سنجی جهانی در مورد فساد اداری در کشورهای مختلف جهان انجام می‌دهد. در گزارش سال ۲۰۱۳ شفافیت این سازمان، در ۱۰۷ کشور جهان نظرسنجی انجام شده و به این نتیجه رسیده که رشوه پدیده فراگیر است.

براساس یافته‌های این نظر سنجی، قوه قضائیه و پلیس، در بسیاری از کشورها نهادی هایی هستند که درصدی فساد در آنها نسبت به دیگر نهاد‌های دولتی بالاتر است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *