شناسایی و اعمار آرامگاه ملا محمد جان عارف مشهور بلخ

آرامگاه ملا محمد جان که نام او درگوش چندین نسل افغانستان،منطقه و جهان آشناست و آهنگ ملا محمد جان شکوه بلخ و نوروز را معرفی کرده، پس از سالها درنتیجه تحقیق جوان بلخی بنام بشیر شیوا شناسایی شد و پس از تلاش های پیگیر او و اداره ولایت بلخ به حمایت مالی به ارزش یکصدهزار دالر کمک والی بلخ اعمار و افتتاح شد.

به گزارش خبرگزای خاورمیانه، ملا محمد جان بلخی در دهه 97 رهسپار هرات شده و در انجا با دختر بنام عایشه ازداج کرده و با سپری کردن یک زمان راهی بلخ شده و در اینجا این دنیا را وداع گفته و از دیر زمان بود که از این مرد عارف کدام نشانی نبود .

از سوی هم مسئولان محلی میگویند که بلخ با توجه به زادگاه ده ها شاعر و عارف نامدار بلخ و جهان یکی از مناطق پرافتخار،کهن و معنوی کشور است، اما متاسفانه درطول دوره های تاریخی نه تنها که در بخش حفظ آبدات تاریخی آن کار چشمگیر نشده بل در برخی از برهه های تاریخی افراد متعصب دست به ویرانی قصدی آبده های تاریخی زده اند.

مسئولان محلی ولایت بلخ از دولت می خواهند تا جلو نابودی آبدات باستانی و کهن بلخ را که هویت و نام و نشان این مرز و بود است را بگیرند و نگذارند آفات طبیعی و هم قاچاقبران دست به تخریب این آبدات بزنند، حتمی ترانه به یاد ماندنی ملا ممد جان را شنیده اید، اما بد نیست داستانی که درباره آن نقل شده را نیز بخوانید.

در عصر امیرعلیشیر نوایی مکاتب متعددی در هرات تاسیس شد و شاگردان در این مکاتب به تحصیل علم میپرداختند گفته می شود در شمال هرات مکتبی بود و یکی از شاگردان مکتب به نام ملا ممد جان هر روز از آنجا تا چشمه قلمفور میامد و درس صرف حفظ میکرد و با رسیدن به چشمه وضو میگرفت و نمازش را میخواند.

یکی از روزها عایشه دختر یکی از نظامیان دربار تیموریان به همراه دوستانش برای بردن آب به نزدیکی چشمه آمد که از قضا ملا ممد جان هم آنجا بود و آندو یکدیگر را دیدند و عاشق شدند، ملا ممد جان از پدر عایشه او را خواستگاری کرد ولی چون بضاعت مالی مناسبی نداشت پدر دختر راضی نشد….و این دو نذر کردند که اگر بتوانند با هم ازدواج کنند مدتی را در ولایت مزار حضرت علی باشند و آنجا خدمت کنند.

هر روز عایشه در کنار چشمه قلمفور میرفت و این ترانه را زمزمه میکرد:

بیا که بریم به مزار ملاممدجان

سیل گل لاله زار واوا دلبرجان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *