بازداشت یک شکنجه گر امریکایی در جنوب افغانستان

 مقامات ارشد در ولايت جنوبي قندهار افغانستان مي‌گويند، که  آنها يک مامور امريکايي را که به شدت در شکنجه و قتل شهروندان افغان نقش داشته، بازداشت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، مقامات ولايت قندهار گفتند اين شهروند امريکايي که اصليتي افغاني دارد، دیروز در منطقه عينه مينه در جنوب ولايت قندهار افغانستان بازداشت شده است.

احمد جواد فيصل سخنگوي والي قندهار  گفت شواهد و مدارک موجود نشان مي‌دهد که اين مظنون به همراه نيروهاي امريکايي مرتکب چندين مورد شکنجه و جنايت عليه غير نظاميان در ولايت وردک افغانستان شده است.

اين در حالي است که چند هفته پيش، بازرسان افغان مدارک مهمي به دست آوردند مبني بر اين که نيروهاي ويژه امريکايي در ماه فوريه در آدم ربايي، شکنجه و کشتار غير نظاميان افغان در ولايت ميدان وردک نقش داشته‌اند.

اين بررسي ها پس از شکايت ساکنان محلي به گروه هاي حقوق بشر درباره ترور ماه هاي اخير توسط کماندوهاي امريکايي و نيروهاي مسلح افغان عليه غيرنظاميان صورت گرفت.

ساکنان محلي گفتند صدها خانواده به خاطر آزار و اذيت و شکنجه يگان هاي نظامي تحت پشتيباني امريکا، در ماه هاي اخير خانه هاي خود را در اين ولايت ترک کرده‌اند.

فرماندهي ناتو که از پشتيباني نيروهاي امريکايي برخوردار است، به مدت چند ماه نسبت به شکايت هاي ساکنان اين منطقه درباره سوء استفاده نيروهاي امريکايي از آنان، بي توجه بود.

حامد کرزي رئيس جمهوري افغانستان به دنبال بررسي هاي صورت گرفته و به دست آمدن مدارکي درباره شکنجه و کشتار غير نظاميان افغان، به نيروهاي ويژه امريکايي دستور داده است تا فورا از اين ولايت عقب نشيني کنند.

کرزي همچنين نيروهاي مسلح افغانستان را از طرح درخواست کمک حمله هوايي از نيروهاي ناتو منع کرده است. در ماه هاي اخير صدها غير نظامي افغان در حملات هوايي نيروهاي تحت امر امريکا در مناطق مختلف افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.

شمار تلفات غير نظاميان يکي از علل اختلاف ميان دولت افغانستان و نيروهاي خارجي تحت فرماندهي امريکايي شده است و اين مسئله موجب افزايش احساسات ضد امريکايي در ميان افغان ها شده است.

امريکا و متحدانش دوازده سال  پیش  به عنوان بخشي از جنگ به اصطلاح واشنگتن عليه تروريسم به افغانستان لشکرکشي کردند. در اين حمله طالبان از قدرت به زير کشيده شد اما با وجود حضور هزاران نيروي نظامي خارجي در افغانستان، ناامني و بي ثباتي در سراسر اين کشور موج مي‌زند..

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *