سازمان سیا در تلاش تجهیز شورشیان علیه سوریه است

بر اساس يک گزارش، سازمان سيا امریکا در حال جمع آوری سلاح ‌در اردن است تا شبه ‌نظاميان سوريه را براي يورشي هماهنگ عليه دولت اين کشور آماده کند.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه به نقل از روزنامه امريکايي «وال استريت ژورنال» سازمان سيا در مدت سه هفته سلاح‌هاي امريکايي همچون موشک‌هاي ضد تانک به اردن منتقل خواهد کرد تا زمينه براي حمله به سوريه فراهم کند.

در اين گزارش همچنين آمده است، پس از آن سازمان سيا دو هفته را براي گزينش و آموزش شبه‌نظاميان سوريه براي حملات مسلحانه عليه دولت دمشق صرف خواهد کرد.

بر اساس گزارش وال استريت ژورنال، سازمان سيا با فرانسه در حال همکاري براي جمع‌آوري سلاح از کشورهاي اروپايي و انتقال آن به اردن هستند. همچنين، انتظار مي‌رود عربستان سعودي نيز سيستم دفاع هوايي قابل حمل موسوم به «من‌پدز» براي شورشياني سوريه ارسال کند که اکنون در اردن در حال فرا گرفتن آموزش‌هاي نظامي هستند

بر اساس اين گزارش، سازمان سيا از ماه اوت در غالب بخشي از طرح مخفيانه اين سازمان جاسوسي که باراک اوباما اويل ماه جاري ميلادي اجازه آن را صادر کرده است، اعزام ماهانه صدها شبه‌نظامي آموزش‌ديده به سوريه را هماهنگ خواهد کرد.

اين در حالي است که به گفته مقام‌هاي فعلي و پيشين امريکا، دولت اوباما از بيم ادامه يافتن و سرعت گرفتن پيشروي‎‌هاي اخير ارتش سوريه و پيروزي‌هاي آن عليه مخالفان مسلح تصميم گرفته است شورشيان سوريه را تقويت کند.

باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا، ۲۴ جوزا با ادعاي اين که دمشق با عبور از «خط قرمز» واشنگتن از سلاح‌هاي شيمايي عليه شبه‌نظاميان استفاده کرده است، چندي پيش به دولت خود دستور داد سلاح در اختيار شورشيان مسلح سوريه قرار دهد. دمشق اين ادعاها را رد کرده است.

ماه‌هاي پيش از چراغ سبر اوباما نيز سازمان سيا انتقال تسليحات به شبه‌نظاميان سوريه را هماهنگ مي‌کرد.

در همين حال، روسيه به امريکا هشدار داده است که اين سلاح‌ها در نهايت در اختيار گروه‌هاي تروريستي قرار خواهند گرفت.

درگيري‌هاي نظامي در سوريه که از اواسط مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است، تا کنون جان شمار زيادي از مردم اين کشور از جمله تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي را گرفته است.

دولت سوريه مي‌گويد، اين ناآرامي‌ها از خارج از کشور کنترل و هدايت مي‌شود و گزارش‌هاي موجود نيز حاکي از آن است که شمار زيادي از شورشيان از اتباع خارجي هستند.

دمشق مي‌گويد، غرب و هم‌پيمانان منطقه‌اي آن از جمله قطر، عربستان سعودي و ترکيه از شورشيان حمايت مي‌کنند.

بشار اسد، رئيس جمهور سوريه مي‌گويد اگر شبه‌نظاميان قدرت را در سوريه به دست گيرند، مي‌توانند براي چند دهه‌ها خاورميانه را به منطقه‌اي بي‌ثبات تبديل کنند.

وي همچنين گفت که شبه‌نظامياني از ۲۹ کشور جهان در مناطق مختلف سوريه عليه دولت اين کشور مي‌جنگند.

ناوي پيلاي، کميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد، در تازه‌ترين گزارش که روز پنج‌شنبه منتشر شد اعلام کرد از زمان آغاز جنگ شبه‌نظاميان در سوريه عليه دولت اين کشور تا کنون دست‌کم ۹۳ هزار نفر کشته شده‌اند.

 در رباطه با افغانسیتان و پاکستان صحبت کردیم و روابط نیک این دو کشور خوب وبده .و پاکستان باید در رابط با روابط کوشش کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *