حمله مهاجمان مسلح انتحاری به ارگ ریاست جمهوری

اول صبح امروز حوالی ساعت 6:30 دقیقه، یک گروه چهار نفری از مهاجمان مسلح انتحاری خود را به اولین دروازه ورودی ارگ ریاست جمهوری رسانده و با نیروهای امنیتی افغان و آیساف درگیر شدند.

این درگیری حدود یک و نیم ساعت در ساحه شش درک واقع چهارراهی آریانا و درب ورودی به ارگ ریاست جمهوری ادامه داشت که بلاخره با کشته شدن تمامی مهاجمان مسلح انتحاری به پایان رسید.

مهاجمان مسلح با استفاده از یک موتر شیشه دودی نوع لندکروزر با کارت جعلی اما با یونیفرم نیروهای آیساف قصد ورود به کاخ ریاست جمهوری را داشته که از  اولین دروازه عبور کرده اما محافظان امنیتی روی این موتر مشکوک شده و با سرنشینان این موتر درگیر می شوند.

مسئولین امنیتی فرمانده پولیس کابل  و قوای آیساف تلفات این رویداد و شمار کشته شدن مهاجمان انتحاری را چهار نفر اعلام کردند اما در باره تلفات نیروهای داخلی هیچ رقمی از کشته و زخمی اعلام نکرده اند.

با این صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله کشور گفته است که در این حمله سه محافظ ارگ ریاست جمهوری کشته و دو نفر دیگر زخمی شده اند.

به گفته شاهدان عینی در نزدیکی محل رویداد پس از ورود مهاجمان  به دروازه اولی صدای 15 انفجار شنیده شده است.

با این حال گروه طالبان در تماس با رسانه ها مسئولیت این حمله گروهی را به عهده گرفته و ادعا کرده اند که ساختمان وزارت دفاع و هتل آریانا “مقر سازمان سیا” را نیز مورد حمله این گروه قرار گرفته اند.

در همین حال مقامات وزارت امور داخله کشور می گویند که براساس تحقیقات انجام شده در ابتدا یک موتر شیشه دودی نوع لندکروزر با استفاده از کارت های جعلی وارد دروازه ورودی به طرف ارگ ریاست جمهوری شده است.

به گفته آنان با ورود موتر  محافظان دم درب مشکوک می شوند و اقدام به توقف موتر حامل گروه از تروریستان می کنند اما سرنشینان این موتر ها پیاده شده و یک تن از آنان خود را منفجر می سازد و سه نفر دیگر اقدام به تیراندازی و حمله انتحاری به جان محافظان کرده است.

این درگیری که یک و نیم ساعت ادامه پیدا کرد در نتیجه آن تمامی مهاجمان کشته شده اند.

آنچه حمله انتحاری و تهاجمی امروز نسبت به گذشته ها متفاوت به نظر میرسد این است که این بار مهاجمان انتحاری از موتر های شیشه دودی او یونیفرم قوای آیساف ستفاده کردند و قصد ورود به ارگ ریاست جمهوری را داشتند.

ساحه ای که امروز مورد حمله گروهی از مهاجمان مسلح انتحاری قرار گرفته به یک صد متری دروازه ورودی ارگ ریاست جمهوری کشور موقعیت دارد و این ساحه کاملا تحت کنترول نیروهای ویژه امریکایی و افغان است و از سویی هم مرکزیت زمان سیا در این ساحه قرار دارد.

این عملیات تهاجمی و انتحاری در حالی صورت می گیرد که هم اکنون مقامات امریکایی در دوحه قطر در تلاش برقرار مذاکرات با سران طالبان هستند اما دولت افغانستان در این مذاکرات حضور ندارد.

دفتر سیاسی طالبان هفته گذشته (سه شنبه 28 جوزا) در دوحه پایتخت کشور قطر با حضور مقامات بلند پایه طالبان و کشور میزبان رسما گشایش یافت و طالبان پرچم سفید و لوحه هک شده بنام امارت اسلامی افغانستان را در این دفتر به اهتزاز در آورد اما این مورد باعث خشم دولت و مردم افغانستان شد.

قرار بود امروز رئیس جمهور کرزی در یک نشست خبری همراه با نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان در ارگ ریاست جمهوری در باره  چگونگی مذاکرات معلومات ارایه کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *