جان کری به آغاز روند مذاکرات با طالبان تردید دارد

جان کری وزیر امور خارجه امریکا در مورد آغاز گفتگوهای صلح با طالبان و روند مذاکرات ابراز تردید کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، اختلافات بر سر نوعیت فعالیت دفتر طالبان در دوحه پایتخت قطر تلاش‌ها برای آغاز گفتگوهای صلح را تحت شعاع قرار داده است.

وزیر امور خارجه امریکا که در حال حاضر به کشور قطر به سر می برد گفته است با توجه به اتفاقات روزهای گذشته مطمئن نیست که روند  گفتگوها با طالبان به جریان اصلی اش برگردد.

آقای جان کری و جیمز دابینز نماینده ویژه امریکا در امور  افغانستان و پاکستان روز گذشته (شنبه 1 سرطان) به طور جداگانه وارد دوحه پایتخت قطر شدند و انتظار میرفت این مقامات با طالبان دیدار و گفتگو کند.

براساس گزارشها نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان همراه با  جان‌کری با مقام‌های قطری بخصوص با وزیر خارجه قطر آقای حمد بن جاسم آل ثاني دیدار و گفت وگو کرده اند .

آقای کری به خبرنگاران در قطر گفت: “ما باید ببینیم که آیا می‌توانیم مذاکرات با طالبان را به مسیر اصلی‌اش برگردانیم یا خیر.”

اما او افزود که نمی‌داند چنین کاری ممکن است یا نه.

آقای کری گفت: “هنوز منتظر هستیم ببینیم که طالبان چه پاسخ خواهند داد.”

آقای کری گفت اگر طالبان تصمیم نگیرند که در “آینده نزدیک” مذاکرات آغاز شود، دفتر طالبان در قطر شاید  بسته شود.

گروه طالبان روز سه‎شنبه هفته گذشته رسماً دفتر خود را با عنوان “دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان” در دوحه، پایتخت قطر باز کرد و پرچم خود را در آن برافراشت.

دولت امریکا در اولین واکنش برای مذاکره با این گروه اعلام آمادگی کرد، اما حکومت افغانستان گفت که گشایش این دفتر حاوی پیامی بود که با ضمانت‌هایی که امریکا قبلا به دولت افغانستان داده، مغایرت دارد و در مذاکرات قطر شرکت نمی‎کند.

مقام‎های دولت افغانستان و احزاب سیاسی در این کشور گشایش  دفتر طالبان را در قطر خلاف قوانین بین‎المللی در مورد نمایندگی دولت‎ها می‎دانند و می‎گویند که افغانستان نمی‎تواند دارای دو نمایندگی همزمان در یک کشور خارجی باشد.

هرچند پرچم و عنوان امارت اسلامی از دفتر طالبان در قطر حذف شد، اما شورای عالی صلح آن را ناکافی دانسته و گفته است که پیامی که از آن جا در مورد ادامه جنگ فرستاده شد، برای حکومت افغانستان قابل قبول نیست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *