پاکستان از گشایش دفتر طالبان در قطر استقبال کرد

وزارت امور خارجه پاكستان  از گشايش دفتر گروه طالبان افغانستان در قطر و آغاز مذاكرات مستقيم ميان اين گروه و امريكا با ھدف برقراري صلح و ثبات در افغانستان استقبال كرد.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، اعزاز احمد چودري سخنگوي وزارت خارجه پاکستان در اسلام آباد گفت: پاكستان از افتتاح دفتر طالبان در قطر و آغاز مذاكرات صلح ميان امريكا و طالبان افغانستان استقبال مي كند زيرا اين كشور از دیر وقت تاكنون به تلاش براي دست يابي به يك راهكار رسيدن به صلح و برگزاري مذاكره جھت پايان يافتن جنگ در افغانستان ادامه داده است.

وي تاكيد كرد: پاكستان بارھا اعلام كرده كه براي برقراري صلح و امنيت در منطقه بايد جنگ در افغانستان ھرچه زودتر پايان يابد.

سخنگوي وزارت خارجه پاكستان با اشاره به نقش سازنده و مثبت اين كشور در راستاي تشويق و مھم برشمردن حمايت از روند برقراري صلح در افغانستان افزود: اسلام آباد درحال حاضر نيز آماده است تا تسھيلات لازم جھت دسترسي به صلح پايدار در افغانستان با توجه به خواسته ھاي مردم و دولت اين كشور را ارائه دھد.

اولين دفتر سياسي گروه طالبان در خارج از افغانستان روز سه شنبه 28 جوزا با حضور مقام ھاي دولت قطر و طالبان افغانستان در دوحه پايتخت قطر گشايش يافت.

قطر پيش از اين اعلام كرده بود گشايش اين دفتر با هدف تسهيل در گفت وگوهاي طالبان و ساير طرف هاي سياسي افغانستان صورت مي گيرد.

مقام هاي قطري معتقدند بايد مذاكرات سياسي بين طرف هاي سياسي افغانستان، پيش از خروج نيروهاي امريكايي از این کشوركه قرار است سال آينده (۲۰۱۴ ) آغاز شود ؛ صورت گيرد.

سھيل شاھين سخنگوي طالبان و عضو دفتر سياسي اين گروه در دوحه به تلويزيون الجزيره گفته است: گروھھاي مسلح در افغانستان به حملات عليه اھداف امريكايي ھا ادامه مي دھند، اما ھمزمان براي پايان دادن جنگ مذاكرات صلح را نيز پيگيري خواھند كرد.

وي افزود: طالبان ھيچ آتش بسي با امريكا و متحدان غربي اين كشور انجام نداده و اين گروه در مذاكرات به طور ھمزمان به دنبال گزينه ھاي سياسي و نظامي نيز مي باشد.

همچنین حامدکرزی رئیس کشورمان با تاکید براینکه هر نوع مذاکرات در باره صلح و ثبات افغانستان باید به رهبری افغانها صورت گیرد.

آقای کرزی در مراسم انتقال مسئولیت های امنیتی در کابل گفت که دولت افغانستان به دلیل حضور شمار از کشور ها ایجاد دفتر سیاسی طالبان را در قطر می پذیرد اما باید آغاز هر گونه مذاکرات به کابل منتقل شود.

با این حال شورای امنیت ملی افغانستان دور چهارم مذاکرات روی پیمان امنیتی با امریکا را در حال تعلیق در آورد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان دلیل این تعلیق را تناقضات و عدم عملکرد های امریکا در قبال صلح و ثبات خوانده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *