پشت پرده دفتر طالبان در قطر

حکومت افغانستان می گوید: گشایش دفتر برای طالبان در قطر، یک مساله پیچیده است و شاید به وقت بیشتر نیاز داشته باشد.

رییس جمهور کرزی و هیات همراهش در سفر به دوحه پایتخت قطر، با امیر آن کشور دیدار کرده و جوانب مختلف روند صلح افغانستان را مورد بحث قرار داده است.ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان  گفت: قطر تعهد کرده که با حکومت افغانستان در پروسه صلح، همکاری همه جانبه خواهد نمود.

آقای فیضی در پاسخ به این سوال که در دیدار حامد کرزی و رهبران قطر، مساله دفتر طالبان هم مورد بحث قرار گرفته و یا هم برای گشایش این دفتر کدام پیشرفتی شده، چنین گفت:

موضوع تنها بسته گی به تحریک طالبان ندارد، تنها به کشور قطر ارتباط ندارد، تنها به افغانستان هم مربوط نمی شود، بلکه در اینجا کشور های متعددی دخیل استند در پروسه صلح افغانستان، و مذاکراتی که ما از بسیار مدت زمان منتظرش استیم، صورت نمی گیرد، یگانه دلیلش همین پیچیده گی موضوع است، با این که کشور های مختلف در این پروسه دخیل استند با اهداف مختلفی که دارند.

حکومت افغانستان می گوید: هدف سفر رییس جمهور کرزی به دوحه، شرکت در کنفرانس امریکا و جهان اسلام و دیدار و مشوره با مقامات و رهبران قطر، در مورد وضیعت فعلی افغانستان و پروسه صلح در این کشور بود.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید: حامد کرزی و اعضای هیات همراه او در این سفر، با اعضای گروه طالبان در قطر کدام تماس و یا دیداری نداشته است. وی در مورد گفت:
یک تعداد از افراد به نماینده گی از طالبان در شهر دوحه حضور دارند، اما طوریکه گفتم، هدف سفر رییس جمهور، اول اشتراک در کنفرانسی بود که تحت نام امریکا و جهان اسلام برگزار شد و در پهلوی آن، ملاقات و مذاکره با مقامات قطری به خصوص امیر قطر بود.

پیش از این رییس جمهور کرزی یک بار به دوحه سفر کرده و هر چند قطر در گذشته هم برای داشتن نقش در روند صلح افغانستان تعهد کرده بود، تا حالا از گشایش دفتر طالبان در قطر خبری نیست و هم در پروسه صلح افغانستان، کدام پیشرفتی مشخص صورت نگرفته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *