پارک ، پایگاه معترضین ترکی

در حالي که اعتراضات ضد دولتي در ترکيه وارد يازدهمين روز خود مي‌شود، معترضان ترک کنترل کامل پارک گزي استانبول را در دست گرفته‌اند.

معترضان در استانبول اکنون منطقه بزرگي را در نزديکي ميدان تقسيم در کنترل خود دارند. آنها مسيرهايي را که به چادرهاي آنها ختم مي‌شود مسدود کرده و پليس را وادار کردند که به طور کامل از آن محل عقب نشيني کند.رهبر حزب جمهوري خواه خلق، از احزاب مخالف دولت ترکيه از رجب طيب اردوغان نخست وزير اين کشور خواسته است که تنش زايي را متوقف کند.

کمال کليچدار اوغلو گفت، اردوغان «در تلاش است با ايجاد تنش در قدرت بماند» و «در حال انداختن جامعه به درون آتش» است.اردوغان روز يک شنبه دست به يک سري سخنراني‌هايي زد و طي آنها هشدار داد که صبر وي اندازه‌اي دارد و همچنين ضمن درخواست براي پايان اعتراضات، تهديد کرد افرادي را که به دولت وي احترام نمي‌گذارند، در مقام پاسخگويي حاضر مي‌کند.

وي همچنين خواستار برگزاري تظاهرات گسترده دولتي در استانبول در هفته آينده شد.تظاهرات ضد دولتي در ترکيه بعد از اين آغاز شد که پليس ۳۱ مي عليه معترضان حامي محيط زيست در ميدان تقسيم متوسل به خشونت شد.

اعتراضات به سرعت به ده‌ها شهر ديگر ترکيه کشيده شد و معترضان طي آن يکپارچه خواستار کناره گيري اردوغان از قدرت شدند.دولت باچلي رهبر حزب جنبش ملي ترکيه که از احزاب مخالف آنکاراست، روز شنبه خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام براي پايان دادن به هرج و مرج فعلي در اين کشور شد.

گفتني است اردوغان به دليل نحوه برخورد با بحران با محکوميت بين المللي روبرو شده و پليس ترکيه نيز به دليل استفاده از خشونت فزاينده عليه معترضان با انتقادات جهاني روبرو شده است.

سازمان عفو بين الملل نيز از پليس ترکيه به دليل نحوه کنترل اعتراضات انتقاد کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *