عظیمی از پروسه انتقال امنیت می گوید

مسوولین در وزارت دفاع افغانستان می گویند، نیروهای افغان آماده اند تا به گونه کامل مسوولیت تامین امنیت این کشور را به عهده بگیرند. ظاهر عظیمی سخنگوی این وزارت در نشست مشترک با سخنگوی آیساف به روز دوشنبه در کابل گفت که آخرین مرحله انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان تا چند روز آینده آغاز خواهد شد.

عظیمی افزود:
ما تا چند روز آینده مرحله پنجم انتقال مسوولیت های امنیتی را آغاز خواهیم کرد و این مساله یکی از آرزو های بزرگ مردم افغانستان بود که نیروهای امنیتی افغان مسوولیت های کامل امنیتی کشور را به عهده بگیرند خوشبختانه مسوولین امنیتی این قابلیت را پیدا کرده اند.

آقای عظیمی افزود که همزمان با آغاز این مرحله رهبری کامل عملیات نظامی را نیز نیروهای افغان به عهده خواهند گرفت. به اساس معلومات وزارت دفاع در حال حاضر مسوولیت تامین امنیت هشتاد درصد مردم افغانستان را نیروهای های افغان به عهده دارد و 90 درصد عملیات های نظامی را این نیروها رهبری می کنند.

پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به عساکر افغان حدود دو سال قبل آغاز شد و این برنامه به اساس یک برنامهء طرح شده در پنج مرحله انجام می شود. قبل از این مقام های امنیتی افغان گفته اند که در مرحله چهارم و پنجم ولسوالی ها و مناطقی که در آن نا امنی ها بیشتر محسوس است، قرار دارند.

در عین حال آیساف اوضاع امنیتی فعلی افغانستان را خوب خوانده و نیروهای امنیتی افغان را آماده پذیرفتن مسوولیت های کامل امنیتی میداند. گونتر کتس سخنگوی آیساف که در نشست مشترک با سخنگوی وزارت دفاع حضور داشت از ادامهء نقش حمایوی این نیروها پس از سال 2014 میلادی با نیروهای افغان اطمینان داد.

کتس افزود:
آیساف به نقش دیگر خویش که عبارت از تمرکز روی آموزش، کمک کردن و مشوره دهی به نیروهای امنیتی افغان می باشد متوصل می گردد، اما فراموش نکنید که آیساف در صورت ضرورت اردو و پولیس افغان را در حالات محاربوی حمایت خواهد کرد. جامعه جهانی به ماموریت اش در افغانستان ادامه خواهد داد و طالبان قادر نخواهند بود تا ما را از اینجا بیرون کنند.

مقامات نظامی افغان می گویند، با آنکه تا حدی زیاد نیروهای افغان تجهیز شده اند اما مشکلاتی در بخش قوای هوایی و سلاح ثقیله هنوز هم وجود دارد. به گفته آنان در رابطه به حل این مشکل با جامعه جهانی در حال گفتگو هستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *