شکل گیری موج جدید اعتراضات در ترکیه

پليس ترکيه در يازدهمين روز برگزاري تظاهرات‌هاي ضد دولتي در آنکارا بر ضد معترضان از گاز اشک آور استفاده کرده است.معترضان مي‌گويند اين پارک که مکاني سنتي براي تجمع‌ها و اعتراض‌هاي اجتماعي است و يک مکان توريستي محسوب مي‌شود، آخرين فضاي سبز شهر استانبول است.

پليس ضد شورش ترکيه دوشنبه شب  به خيابان «تونالي هيلمي» در آنکارا که تاکنون تظاهراتهاي اندکي در آن برگزار شده است يورش برد.در سومين شب درگيري‌ها بين معترضان و پليس اغلب تظاهرکنندگان پس از حمله پليس و تعطيلي رستورانها به علت شليک گاز اشک آور از محل گريختند.

موج جديد اعتراضات در ترکيه به رغم موافقت رجب طيب اردوغان، نخست وزير اين کشور براي ديدار با سران معترضان صورت گرفت.

بولنت آرنيک معاون نخست وزير ترکيه روز دوشنبه گفت اردوغان با سران معترضان ديدار خواهد کرد اما دقيقا به نام کساني که براي شرکت در اين نشست دعوت خواهند شد اشاره نکرد.

ده‌ها هزار معترض ضد دولتي براي يازهمين روز پياپي در شهرهاي استانبول، آنکارا، ازمير، موگلا، آنتاليا و بسياري از شهرها و مناطق ديگر ترکيه تظاهرات کرده‌اند. طبق اعلام «انجمن حقوق بشر ترکيه» در اين ناآرامي‌ها تاکنون ۲ معترض و يک مامور پليس کشته و حدود ۴ هزار و ۸۰۰ نفر نيز زخمي شده‌اند.

گفتني است اردوغان به دليل نحوه برخورد با اين بحران با محکوميت بين المللي روبرو شده و پليس ترکيه نيز به دليل توسل به خشونت عليه معترضان با انتقادات جهاني روبرو شده است. سازمان عفو بين الملل نيز از پليس ترکيه به دليل نحوه کنترل اعتراضات انتقاد کرده است.

تظاهرات ضد دولتي در ترکيه بعد از اين آغاز شد که پليس ۳۱ مي عليه طرفداران محيط زيست که در اعتراض به تخريب پارک گزي در ميدان تقسيم تحصن کرده بودند به خشونت متوسل شد. اعتراضات به سرعت به ده‌ها شهر ديگر ترکيه کشيده شد و معترضان طي آن يکپارچه خواستار کناره گيري اردوغان از قدرت شدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *