زنان افغان نگرانند

همزمان با نزدیک شدن آخرین مرحلهء انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان، شبکه زنان افغان می گوید، در بسیاری از مناطق که این پروسه تکمیل شده، تهدید های امنیتی در برابر زنان افزایش یافته است.

شینکی کروخیل یک عضو این شبکه به روز دو شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که این مساله فعالان زن را نگران ساخته است. وی می گوید که مخالفان مسلح به آسانی می توانند فعالان زن را هدف قرار دهند.

کروخیل افزود:
در جاهای که نیروهای خارجی مسوولیت را به نیروهای افغان واگذار کرده اند واقعات خراب رخ داده است حتی حکومت در بسیاری از جاها امنیت زنان را که در رهبریت قرار دارند تامین نکرده است بخاطری که زنان یک هدف بسیار نرم است و دشمنان به آسانی می توانند زنان را هدف قرار بدهند زیرا آنان برای تامین امنیت شان کدام امکانات در دست ندارند و حکومت هم در تامین امنیت زنان کامیاب نبوده است.

خانم کروخیل افزود که در کمتر از یک سال دو تن از فعالان زن در ولایت لغمان از سوی مخالفان مسلح به قتل رسیدند. به گفته مقام های امنیتی افغان در حال حاضر هشتاد درصد مسوولیت های امنیتی از عساکر بین المللی به نیروهای امنیتی افغان سپرده شده است. در این حال شکبه زنان افغان ابراز نگرانی کرده و می گوید، در پروسه انتقال نقش زنان مورد توجه قرار نگرفته است. حسینه صافی رییس این شبکه از ناتو، حکومت افغانستان و جامعه جهانی خواست تا در این پروسه برای زنان افغان نقش بدهند. وی تاکید کرد که ظرفیت زنان در بخش رهبریت بلند برده شده و از آنان باید حمایت صورت گیرد.

اما وزارت دفاع افغانستان نگرانی زنان در این خصوص را بی جا می داند. جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی این وزارت در نشستی که از سوی شبکه زنان افغان برگزار شده بود، گفت حکومت در جریان پروسه انتقال به نقش زنان توجه کرده است.

عظیمی:
نقش زنان در پروسه انتقال بسیار یک نقش واضح و روشن است و بیشتر تاثیر گزار است از نقش مردان کرده، نقش زنان تاثیر گذاری زیاد دارد همین که امروز در محفل شما اشتراک داریم معنای این را دارد که ما شما را دعوت می کنیم به پروسه.

اخیراً نگرانی های نزد فعالان دفاع از حقوق زنان در افغانستان بوجود آمده است که مبادا با انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای افغان دستآورد های چندین ساله زنان در این کشور ضایع گردد. اما مسوولان حکومت افغانستان همواره این نگرانی ها را بی جا خوانده تاکید کرده است که به تلاش های شان برای دفاع از حقوق زنان در افغانستان ادامه می دهند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *