ریاست جمهوری افغانستان به بریتانیا دو هفته مهلت داد

ریاست جمهوری افغانستان به بریتانیا دو هفته مهلت داده تا زندانیان افغان را به حکومت افغانستان بسپارد. مشاور امنیت ملی افغانستان یک بار دیگر از سفارت بریتانیا در کابل خواست، تا تمام زندانیان افغان را تا دو هفتهء دیگر به حکومت افغانستان تحویل بدهند.

ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که داکتر رنگین دادفر سپنتا دیروز شنبه با مقام های سفارت بریتانیا در کابل صحبت کرد.آقای فیضی به رسانه ها گفت که رییس جمهور کرزی به داکتر سپنتا دستور داده تا مسالهء واگذاری زندانیان افغان از سوی نیرو های بریتانیایی به حکومت افغانستان را تعقیب کند. او گفت که در حال حاضر بیش از هشتاد افغان عقب میله های زندان های نیرو های بریتانیایی در افغانستان به سر می برند.

وی در مورد گفت:

از مدتی به این سو شماری از افغانان خلاف قوانین نافذهء افغانستان در زندان های نیرو های بریتانیایی در قلمرو افغانستان زندانی استند. این عمل به طور واضح نقض حاکمیت ملی افغانستان را نشان می دهد

تا حال معلوم نیست که مقام های سفارت بریتانیا در کابل در پاسخ به این خواست حکومت افغانستان چی گفته اند. اما به اساس گزارش ها، وزارت دفاع بریتانیا اخیراً اعلام کرد، که حاضر است ده ها زندانی افغان را به حکومت افغانستان بسپارد. به گفتهء وزارت دفاع بریتانیا، این افغانان در کمپ بسشن در ولایت هلمند زندانی استند.

در گزارش ها آمده که فیلیپ هاموند، وزیر دفاع بریتانیا این زندانیان را در قتل سربازان بریتانیایی و طرح ریزی حملات تروریستی دخیل دانسته است. بریتانیا نه تنها به بازداشت غیر قانونی افغانان متهم است، بلکه به اساس گزارش ها نیرو های بریتانیا بدون موافقت حکومت افغانستان حملات طیاره های بی پیلوت را نیز در خاک افغانستان اجرا کرده اند.

حکومت افغانستان از بریتانیا خواسته تا در مورد این گزارش ها وضاحت بدهد. بازهم سخنگوی رییس جمهور کرزی در مورد چنین می گوید:

گزارش های وجود دارند که نیرو های بریتانیایی مستقر در افغانستان حملات طیاره های بی پیلوت را در افغانستان اجرا کرده اند. در این باره نیز حکومت افغانستان از حکومت بریتانیا می خواهد تا وضاحت بدهد که آیا واقعاً این حملات صورت گرفته است یا نه.

ریاست جمهوری افغانستان می گوید که مخالف اجرای حملات طیاره های بی پیلوت در این کشور است.این مخالفت در حالی ابراز می شود که بر اساس یک گزارش سازمان ملل متحد، در سال گذشتهء هجری شمسی حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در افغانستان دو برابر افزایش یافته بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *