تداوی بیماری های روانی در اولویت وزارت صحت قرار داد

مقام های وزارت صحت عامهء افغانستان می گویند که کاهش تکالیف روانی و تطبیق برنامه صحی در این خصوص، در اولولیت کاری این وزارت قرار دارد.به همین منظور این وزارت ورکشاپ دو روزه را به همکاری سازمان صحی جهان در کابل برگزار کرد. داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه گفت، این وزارت در نظر دارد تا جهت تداوی این بیماری پرسونل صحی این وزارت را تحت آموزش قرار دهد.

ثریا دلیل افزود :
تا چند سال قبل اختصاص بودجه به صحت روانی در وزارت صحت عامه کمتر از صفر اعشاریه یک در صد مجموع بودجه ملی صحی می رسید، اما در دو سال گذشته این تخصیص بودجه از مجموع بودجه صحت افزایش پیدا کرده و در حدود هشت در صد را تشکیل می دهد.

خانم دلیل همچنان گفت، فقر، بیکاری، مهاجرت ها، اعتیاد به مواد مخدر و خشونت های خانواده گی از جمله عوامل این بیماری بشمار می رود.به گفته خانم دلیل، کارکنان صحی در تمام نقاط کشور تلاش می نمایند، تا از طریق دادن مشوره به افراد مبتلا به بیماری روانی بروز این بیماری را کاهش دهند. در این حال برخی از مقام های وزارت صحت می گویند که تکالیف روانی در میان زنان افغان نسبت به مردان بیشتر دیده شده است.

به گفتهء آنان خشونت های خانواده گی یکی از دلایل افزایش این بیماری در نزد زنان تشخیص شده است. داکتر بیشر سروری مسوول دیپارتمنت صحت روانی وزارت صحت عامه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

اعراض و علایم افسرده گی 73.4 در صد نزد خانم ها و 59.1 در صد نزد مردان می باشد، مشکلات اضطراب 59.3 در صد میان خانم ها و 83.5 در صد میان مرد ها دیده شده است، اما دیده شده که افسرده گی بیشتر در میان خانم ها می باشد و و اضطراب در میان مرد ها زیاد است، صدمه روانی 32 در صد میان خانم ها و 31 در صد در میان مرد ها دیده شده است.

در همین حال نماینده سازمان صحی جهان می گوید که این سازمان ازسال 2003 میلادی تا کنون در بخش های صحی حکومت این کشور را کمک کرده و به همکاری اش در سال های آینده ادامه میدهد. به باور برخی از داکتران صحت روانی، سه دهه جنگ در افغانستان، مشکلات اقتصادی، و بیکاری سبب شده تا مشکلات روانی درکشور افزایش یابد.

به گفته آنها، این مشکل تنها در افغانستان نیست بلکه به اساس ارقام ارایه شده از سوی سازمان صحی جهان 13 در صد نفوس در سرتاسر جهان از مشکل روانی رنج می برند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *