انتقاد سناتور امریکایی از سفر مک کین به مرز سوریه

راند پال سناتور جمهوری‌خواه امریکایی، از دخالت امریکا در مسایل سوریه و حمایت از شبه‌نظامیان وابسته به القاعده در سوریه و دیدار محرمانه اخیر جان مک ‌کین، سناتور طرفدار اسرائیل از مرز سوریه با شورشیان ضد دولت سوریه به شدت انتقاد کرده است.

به نوشته روز یکشنبه روزنامه دست راستی واشنگتن تایمز، سناتور راند پال از ایالت کنتاکی روز یکشنبه در کتابخانه رونالد ریگان، رئیس جمهوری اسبق امریکا در کالیفرنیا اظهار داشت:

من بسیار نگران مداخله امریکا در یک جنگ جدید در سوریه هستیم.

به نوشته این روزنامه مک کین، سناتور کهنه ‌کار جمهوری خواه از آریزونا و نامزد شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ امریکا، از زمان انتشار عکس‌های وی با برخی شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده در سوریه زیر ذره‌بین قرار گرفته است. بویژه این که این شبه‌نظامیان همان کسانی بودند که ۱۱ شیعه غیر نظامی را از لبنان ربوده بودند.

پال در ادامه در حالی که مخاطبانش دست می‌زدند و او را تشویق می‌کردند، افزود:

آن‌ها می‌گویند در سوریه افرادی طرفدار غرب شبه‌نظامیان هستند و ما قصد داریم این مساله را بررسی کنیم، خوب ظاهرا ما در آنجا یک سناتور مک کین را داریم که اتفاقا عکس‌هایی هم با آدم‌ رباها گرفته است، اما من نمی‌دانم که این کار چقدر خوب است که ما بخواهیم صلاحیت آن‌هایی را که می‌خواهند از ما تسلیحات بگیرند، تایید کنیم.

سناتور پال در ادامه تاکید کرد که تعدادی از این شبه‌نظامیان ضد سوری که توسط امریکا و متحدانش در اروپا و خاورمیانه حمایت می‌شوند، با گروه تروریستی النصرة وابسته به القاعده ارتباط دارند، گروهی که در بسیاری از گزارش‌ها در جنایات علیه مردم غیر نظامی و طرفداران دولت، دست داشته‌اند.

او با اشاره به طرح احتمالی امریکا برای مداخله در سوریه در حمایت از گروه‌های شورشی گفت:

اگر شما می‌خواهید در جنگ علیه سوریه وارد شوید، مثل این است که با القاعده هم‌ پیمان شده‌اید، یک گروه تروریستی موهوم که دولت امریکا ادعا می‌کند که در سطح جهانی علیه آن مبارزه می‌کند.

مک کین در ۲۷ ماه می، بی‌سر و صدا وارد سوریه شد تا با فرماندهان شورشیان نظامی مورد حمایت خارجی در این کشور دیدار کند؛ گروهی که از امریکا خواسته‌اند که نیروهای حزب‌الله در لبنان را بمباران کنند و حملات هدفمند انجام دهند و منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه ایجاد کنند.

به گفته رایان راجرز، سخنگوی مک‌ کین، دیدار کوتاه و تبلیغاتی مک کین از سوریه در نزدیکی مرز باب السلامه در مرز سوریه و ترکیه انجام شد و بر اساس گزارش‌ها، مک کین در آنجا با رهبران گروه شبه ‌نظامی مورد حمایت خارجی موسوم به ارتش آزاد سوریه دیدار کرد.

همچنین به نوشته روزنامه لس آنجلس تایمز در روز سه ‌شنبه، در دیدار این سناتور طرفدار اسرائیل با ژنرال سلیم ادریس، رهبر شورای عالی نظامی ارتش آزاد سوریه و دیگر فرماندهان این گروه شبه ‌نظامی دیدار کرد، در این دیدار ادریس از امریکا خواست که برای گروه‌های شورشی در سوریه تسلیحات سنگین تهیه کند، منطقه پرواز ممنوع اعلام کند و حملاتی علیه حزب‌الله (جنبش مقاومت اسلامی در لبنان ) انجام دهد.

ادریس، همچنین دیدار مک کین از سوریه را دیداری بسیار مفید توصیف کرده و دولت امریکا خواست که با ارسال سلاح‌ها و مهمات سنگین، موشک‌های ضدتانک و سلاح‌های ضد هوایی، از شبه‌نظامیان در سوریه حمایت کند.

ادریس همچنین تاکید کرد:

البته ما منطقه پرواز ممنوع می‌خواهیم و همچنین خواستار حملات هدفمند به حزب‌الله هم در لبنان و هم در داخل سوریه هستیم.

لوای المقداد، هماهنگ‌کننده رسانه‌ای و سیاسی ارتش آزاد سوریه، نیز در مورد دیدار مک‌ کین با فرماندهان شبه‌نظامی ضد دمشق گفته است:

ما خواستار حملات هدفمند شدیم، او (مک کین) از این مساله با روی باز استقبال کرد و متعهد شد که این مساله را با دولت امریکا در میان بگذارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *